Wat is Google’s algoritme, PageRank en hoe dynamisch is het?
Sinds het ontstaan van Google in 1997 heeft het bedrijf een flinke historie aan updates en aanpassingen in het algoritme van zijn zoekmachine opgebouwd. Hoewel het leeuwendeel verfijnde aanpassingen zijn, rolt het bedrijf gemiddeld zo’n 4 x per jaar flinke updates uit.
Pagina’s die jaren bovenaan op de resultaat-pagina’s stonden, kunnen hierdoor zomaar verdwenen zijn. Maar wat is een algoritme en wat is dan het algoritme van Google? En wat is PageRank? En hoeveel aanpassingen zijn er dan? Laten we je dat nou eerst uitleggen, voor we binnenkort verder op zoekmachine-optimalisatie inzoomen.
Eerst meer weten?
Lees dan:
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over zoekmachine-optimalisatie (SEO). Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over zoekmachine-optimalisatie en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Wat is een algoritme en het algoritme van Google?
Wat is een algoritme?
Hierover kun je een boek schrijven, maar laten we dat maar niet doen. Kort door de bocht komen wij hierop uit:
Een algoritme is een complexe formule – met een begin- en een eindpunt – bedoeld om problemen op te lossen of taken uit te voeren.
Voor de lezers die zich wat meer willen inspannen:
Een algoritme is een eindige reeks instructies die vanuit een gegeven begintoestand naar een beoogd doel leidt.
Bron: Wikipedia.
Het bijzondere van algoritmen is de manier waarop ze omgaan met een (groot) aantal ‘eventualiteiten’. Hiervoor zijn enorme hoeveelheden aan ‘instructies’ nodig en dat is waardoor algoritmen zo enorm complex zijn.
Waarvoor worden algoritmen gebruikt?
Algoritmen hoeven niets met digitale berekeningen te maken te hebben, maar daarbij worden ze wel het vaakst ingezet. Niet alleen Google maakt voor onder andere zijn zoekmachine gebruik van een algoritme, ook het apparaat, de browser en de website waarop jij dit leest.
In onze branche hebben we niet alleen met het algoritme van Google’s zoekmachine te maken, maar ook met de algoritmen van Google Ads, YouTube en de social-media-platformen als LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter, et cetera.
Wat is het algoritme van Google’s zoekmachine?
Wisten we het maar! Het is/blijft één groot geheim. Wat we wel weten is dat het algoritme onder de naam ‘PageRank’ is gepatenteerd. Het is de basis van de zoekmachine van Google en berekent én rangschikt de resultaten voor een zoekopdracht. In Google’s geval vinden we ‘waarderingssysteem’ wel een goed synoniem voor Google’s algoritme.
Een stukje geschiedenis
De naam PageRank komt van een van de bedenkers van het pagina-ranking-systeem. Dat was Larry Page. Larry Page is 1 van de 2 oprichters van Google. Samen met medeoprichter Sergey Brin ontwikkelde hij in 1997 dit waarderingssysteem.
In die tijd waren de heren actief op Stanford University. Het octrooi (1998) staat dan ook niet op hun naam of op naam van Google, maar op die van de universiteit. De naam is wel 1 van de handelsmerken van Google.
Sinds de beginjaren van Google’s zoekmachine vormt het systeem de kern van het algoritme.
Wat is PageRank?
Hebben SEO-specialisten het over de ‘ranking in Google’, dan is dat misschien niet wat je denkt. Misschien.
De leek denkt al snel aan hoe hoog de website scoort, aan de rangorde van de website. Maar ‘ranking’ komt van PageRank, en dus Google‘s algoritme.
PageRank is hét systeem om ‘individuele webpagina’s’ (zie onderstaande box) op internet te ordenen op basis van ‘belang’. Het geeft hiervoor aan iedere bij Google bekende individuele webpagina een ‘numerieke waarde’. Deze waarde heeft een schaal van 0 tot en met 10 en wordt bepaald in vergelijking met andere individuele webpagina’s.
Wat is een individuele webpagina en een URL?
Een webpagina is geen website, maar onderdeel van een website.
Een website heeft een domeinnaam, bijvoorbeeld: onzewebsite.nl.
Bij een ‘individuele webpagina’ gaat het om het volledige webadres (domeinnaam + slug) naar de pagina, bijvoorbeeld: onzewebsite.nl/overons/ of onzewebsite.nl/overons/onzeklanten/. Dit heet de URL.
Een URL kan naast het volledige adres van een individuele webpagina, ook het adres van een afbeelding, een document of een specifiek stuk content op een individuele webpagina zijn.
De basis
De waardebepaling van PageRank gebeurde in beginsel aan de hand van:
- Het aantal keer dat er naar de individuele webpagina werd gelinkt vanaf andere individuele webpagina’s. Elke verwijzing betekende een punt voor de individuele webpagina.
- De waarde van zo’n individuele webpagina zelf die naar de pagina verwees met een link. De link die daar vanaf kwam, kreeg hiermee een waarde. Hoe hoger de waarde van zo’n link, hoe hoger de waarde voor PageRank van de individuele webpagina waarnaar die verwees. Je snapt: hoe meer linkjes met een hoge waarde, hoe beter.
Gezamenlijk bepaalden al deze linkjes de positie van een individuele webpagina binnen de zoekresultaten.
Zo werd dus voor iedere individuele webpagina de waarde bepaald, waardoor alle individuele webpagina’s die bekend waren bij Google een PageRank-waarde kregen. Een hoge PageRank-waarde betekende trouwens niet dat de pagina bij alle zoekopdrachten hoog zou scoren.
De huidige methode
Aan de genoemde waardebepaling zijn inmiddels meerdere factoren toegevoegd. Het geheel is nu zo complex dat als we hier dieper op ingaan, we een 2e boek kunnen schrijven. Maar of het echt leuk is om te lezen…
En was het algoritme van Google juist niet één groot geheim?
Hoeveel ranking-factoren zijn er momenteel?
Veel. Het zijn er echt heel veel. 200 wordt genoemd… 250 ook… misschien zijn het er nog wel meer!
Het klinkt erg indrukwekkend, spraakmakend en intrigerend, dus goed voor de clickbait, de clickrate en de leescijfers van menig blogartikel. Een (goede) bron wordt nergens genoemd, want de enige echte bron is Google zelf. En die zwijgt (in alle talen). En zo is ook deze cirkel weer rond.
Let op de houdbaarheidsdatum!
Tussen moment van publicatie en wanneer jij dit leest, kunnen Google en andere zoekmachines hun waarderingssysteem (al)weer hebben aangepast. Houd daarom altijd rekening met deze handelswijze en dus met de beperkte houdbaarheid van artikelen en berichten over SEO.
De dynamiek van Google’s algoritme
Dagelijkse algoritme-veranderingen
Naast dat het algoritme één groot geheim is, wordt het algoritme wel zeer regelmatig aangepast. Is Google klaar met een aanpassing, dan wordt die uitgerold. Dit gebeurt zelfs meerdere malen per dag. Het gemiddeld aantal aanpassingen per dag ligt momenteel rond de 8,5.
Het zijn wel minimale aanpassingen, maar toch. Een aanpassing is een aanpassing. Anders wordt het zo lastig tellen.
Wij weten dat je woorden als algoritme-veranderingen en resultaat-pagina ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Aantal bevestigde algoritme-veranderingen
Het aantal bevestigde algoritme-veranderingen per jaar is in het afgelopen decennium enorm gestegen. In 2009 waren het ‘slechts’ 350 – 400, in 2018 waren het maar liefst 3.234. Naar verwachting zet deze lijn de komende jaren nog wel even zo door.
Hoe belangrijk zijn deze algoritme-veranderingen?
De meeste veranderingen in Google’s algoritme zijn heel klein. Het gaat om aanpassingen en verfijningen. Het zijn minimale updates van het huidige algoritme om deze nog beter aan te laten sluiten bij de intenties van zowel de gebruikers als Google zelf.
Google blijft natuurlijk een op winst gericht bedrijf. Gelukkig wil en moet Google wel kwaliteit voor het bestaansrecht en dus voor de gebruikers bieden.
Toch zijn lang niet alle algoritme-veranderingen belangrijk voor iedereen. Vaak gaat het slechts om een specifieke doelgroep. De meeste aanpassingen zijn dan ook voor specifieke landen en/of talen en daardoor vaak niet interessant voor ons in Nederland. Zo is een aanpassing voor spelfouten in het Mexicaans – wat in deze context géén Spaans is – hier alleen interessant als je voor een Mexicaanse doelgroep werkt.
De Google-updates, de ingrijpendere aanpassingen
De grotere updates hebben wel vaak duidelijk impact op de organische zoekresultaten. De ene keer is dit wat zwaarder dan de andere keer. Het is voorgekomen dat pagina’s die bovenaan de organische resultaten op de 1e resultaat-pagina werden getoond, na een update daar ver van verwijderd waren.
Namen van Google-updates
Vaak krijgen de grote updates namen, maar zeker niet allemaal. In de beginjaren kregen de updates namen als Boston, Florida en Austin (2003). Persoonlijk vind ik dat nogal saai voor zo’n innoverend bedrijf, gezien de lettertypes van Apple die toen al jaren stadsnamen hadden.
Daarna volgden namen als Jagger en Big Daddy in 2005 en Caffeine in 2010. Namen die voor mijn ‘branding’-gevoel wel beter aansloten bij het eigenwijze karakter van het bedrijf.
Hierna viel het bedrijf weer terug op het soort dat menig ander software-bedrijf ook gebruikt. Of waren het nou de mengkleuren van de Gamma? Panda (2011), Penguin (2013), Hummingbird (2014) en Possum (2016).
Tussendoor was er in 2013 nog Phanthom. In 2017 was daar Fred, in 2018 Medic, begin 2019 Florida 2 en nu (2020) is er de Core Update.
Conclusie
Zoals je nu begrijpt, worden de zoekresultaten op de resultaat-pagina’s van Google’s zoekmachine gerangschikt aan de hand van een complex waarderingssysteem. Dít is het algoritme van deze zoekmachine genaamd de PageRank.
Bij zoekmachine-optimalisatie (Search Engine Optimization, SEO) gaat het erom uiteindelijk de allerbeste plek op de resultaat-pagina’s te bemachtigen. Hiervoor moet een individuele webpagina zo goed als mogelijk voldoen aan de normen van het waarderingssysteem.
Toekomstplannen
We snappen dat je na het lezen van bovenstaande informatie nog lang niet uitgelezen bent over SEO en graag meer wilt weten. Daarom zoomen we in komende blogartikelen verder in op SEO en welke stappen je zelf kunt zetten op weg naar een hogere positie op de resultaat-pagina’s én een renderende website.
Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij de box met de lezersaanbieding – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!
Tip! Lezersaanbieding SEO Care Scan
Het lijkt erop dat je dit hele stuk hebt gelezen. Dat verdient respect. Als blijk van waardering willen we jou of het merk ter kennismaking 50% korting aanbieden op onze SEO Care Scan.
Aan de hand van de uitslag weet je wat goed is, waar de verbeterpunten zitten en wat de quick wins zijn. Desgewenst kunnen we hierna samen kijken wat er nodig is om de website en/of de app zelf te optimaliseren en als geheel op niveau te houden.
Wil je meer weten over deze scan? Vast wel, maar momenteel wordt de pagina met informatie en het aanvraagformulier voor deze scan geüpdate. Je kunt wel tijdens kantooruren ons hierover bellen.
Wil je van deze aanbieding gebruikmaken of meer informatie? Bel ons dan op werkdagen op: [nummer opgeheven] en gebruik het codewoord: ‘WE SEE O’.
Per organisatie kan er slechts van 1 kennismakingsaanbieding worden gebruikgemaakt.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van zoekmachine-optimalisatie (SEO), conversie-optimalisatie, content-marketing, zakelijk bloggen, branding en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.