Bloggen op LinkedIn • Moet dat ook nog? • Zin of onzin?

Bloggen op LinkedIn • Moet dat ook nog? • in of onzin?

Bijna 10 jaar geleden in 2012 mochten de eerste grote influencers al gebruikmaken van de optie om artikelen op LinkedIn te plaatsen. Dit werd stapsgewijs uitgerold en in 2015 konden alle gebruikers deze optie gebruiken. Dit gebeurde ook wel, maar tot sommige gebruikers van LinkedIn drong het bestaan ervan zeer langzaam door… en nog steeds is dat niet tot alle gebruikers.

Bovendien zijn er bij nogal wat gebruikers terechte twijfels over het nut ervan, of beter gezegd: over de Return On Investment (ROI). En is het nou wel of niet goed voor de zoekmachine-optimalisatie (SEO)? We gaan inzoomen, stellen je gerust en hopen je te inspireren!

Eerst meer weten?

Lees dan:

Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over zakelijk bloggen. Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe berichten over bloggen en gerelateerde onder­werpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.

 

Wat is bloggen op LinkedIn?

Oké, je kunt dus bloggen op LinkedIn, maar eigenlijk moeten we schrijven: je kunt artikelen publiceren op LinkedIn. Het heet natuurlijk niet voor niets: LinkedIn Articles [voorheen LinkedIn Pulse].

‘Zeg kerel, ik heb gisteren toch zo’n verdraaid goed artikel op LinkedIn gepubliceerd!’ Wat doe jij als je dit hoort?

Maar goed, de verschillen voor zakelijke publicisten tussen bloggen en artikelen plaatsen zijn niet eens te benoemen of in ieder geval niet de moeite waard om te benoemen. Ook de redenen en de doelen zijn vrijwel identiek.
We spreken daarom verder in dit blogartikel gewoon over ‘bloggen op LinkedIn’. Toch gebruiken we ook het woord artikel, want dat is nou eenmaal de juiste term voor deze functionaliteit op LinkedIn.

Belangrijke noot

Het is belang­rijk te besef­fen dat alle hier genoem­de zaken per orga­ni­sa­tie, merk, aanbod én doel­groepen verschil­len.

Als iets anders verloopt dan volgens de alge­meen gelden­de norm, dan wil dat abso­luut niet zeggen dat het niet goed gaat of zelfs fout gaat. Er zijn genoeg unieke eigen­zin­nige merken die hebben bewe­zen dat tegen­draads zijn ook ‘kan’ werken.

Sowieso is het altijd raad­zaam om bij dit soort zaken profes­sio­neel advies in te winnen.  Zie verder onze algemene disclaimer.


Wat is bloggen en wat is LinkedIn?

Na het lezen van bovenstaande, merk je dat wij er voor het gemak van uitgaan dat jij wel weet wat bloggen is. Dit is een gegronde aanname. Als dat niet zo is, dan is er niets aan de hand en kun je hierover lezen in: Wat is bloggen? … en waarom is het zo belangrijk voor meer business?. Sowieso is het een interessant blogartikel voor diegenen die nog twijfelen aan het nut van zakelijk bloggen.

Voor wie niet weet wat LinkedIn is, hebben we de volgende beknopte uitleg.

Wat is LinkedIn?

Voor wie nog niet bekend is met LinkedIn. LinkedIn is een online zakelijk netwerk, wereldwijd actief en valt onder de noemer ‘social media’. Het verbindt professionals en wordt vooral intensief gebruikt door recruiters en B2B‑marketeers. LinkedIn is onder andere bedoeld voor het vinden van potentiële zakenpartners en klanten, freelance-opdrachten, de invulling van een vacature of gewoon voor een nieuwe baan. Daarnaast vind je er ook oud-klasgenoten en oud-collega’s terug.

LinkedIn heeft wereldwijd meer dan een half miljard gebruikers. In Nederland heeft het platform dit jaar de 5 miljoen gepasseerd. We maken er dan ook gretig gebruik van; gretiger dan de meeste andere landen. Maar pas op! LinkedIn is niet te vergelijken met bijvoorbeeld Facebook of Instagram. Je privéleven hoort er absoluut niet thuis!

In principe is LinkedIn gratis, maar voor het gebruik van alle mogelijkheden moet je overgaan op de betaalde versie.


Let op!  Alleen personen kunnen bloggen op LinkedIn

Er kan niet worden geblogd op de bedrijfspagina. Hierdoor kunnen organisaties en merken dus geen artikelen plaatsen. Dat kunnen alléén personen die lid zijn van LinkedIn. Organisaties en merken kunnen wel op de bedrijfspagina de link naar het artikel plaatsen en zo de content alsnog met hun volgers delen.

Daarom spreken we je in dit blogartikel persoonlijker aan en gebruiken we meer jij, je en jouw dan we normaal doen.

Doelgroepen, gasten, organisatie, et cetera

Om niet steeds een hele rits termen en begrippen te gebruiken en om te voor­komen dat we bepaalde typeringen buiten­sluiten, gebruiken wij op onze website onder andere deze container-begrippen. Je mag ze heel breed zien.  Lees hier wat wij precies ermee bedoelen.


Verschil artikel (of blog) en statusupdate

Allereerst kun je de artikelfunctie van LinkedIn zien als een uitbreiding op de statusupdate met veel meer mogelijkheden. Je kunt dan denken aan méér…

  • ruimte voor tekst;
  • variaties voor de opmaak;
  • afbeeldingen.

Eigenlijk lijkt bloggen op LinkedIn enorm veel op bloggen op het eigen kanaal.

Verschil statusupdate en artikel op LinkedIn

We spreken hier over 2 verschillende functionaliteiten. Te weten:

  • Statusupdate – Dit is een korte tekst van hooguit een paar regels. Denk aan een korte mededeling, een beschrijving van wat je gaat doen of een gestelde vraag. Eventueel gepaard met een afbeelding.
  • Artikel – Dit is een langere tekst met een goede opbouw, subkoppen en minimaal 1 afbeelding. Liefst met een inleiding en een conclusie of ander slotwoord.

 

Waarom is bloggen op LinkedIn interessant?

Waarom zou je überhaupt willen bloggen op LinkedIn? Het is een extra bal in de lucht om hoog te houden. En wat levert het op?


Om meer te verkopen

De belangrijkste reden kan zijn dat je meer wilt verkopen. Terecht, dat willen we allemaal. We zijn alleen bang – nee, we weten het zeker – dat het direct aanprijzen van jezelf, het merk of de handelswaar niet echt wordt gewaardeerd door de ontvangers en dus averechts werkt. Uitzonderingen daargelaten.


Om te bouwen aan autoriteit

Autoriteit* is wat je nodig hebt om meer te verkopen. Dat geldt op alle terreinen. Als het gaat om zakelijke dienstverlening is kennis delen al jaren een zeer waardevolle manier om te bouwen aan autoriteit. Dit is bouwen aan vertrouwen en vraagt om een lange adem. Denk hierbij maar aan het gezegde: ‘langzaam maar zeker’.

Wie meer wil verkopen, moet bouwen aan autoriteit.

Of wat dacht je van: ‘vertrouwen komt te voet en gaat te paard’? Het is zaaien, water geven, tijd geven, bemesten, afwachten, koesteren, en nog meer mest en water. Langzaam maar zeker bouw je zo aan je naamsbekendheid en je autoriteit en dan…

Dan eindelijk kun je heel voorzichtig, stapje voor stapje gaan oogsten. Oogsten, oogsten en nog eens oogsten. Jouw aantal contacten groeit, de interesse in het aanbod groeit, net als de vraag naar offertes en het aantal klanten groeien.

Als je maar blijft zaaien, water geven, et cetera, et cetera. Want…

Wie denkt dat hij er al is, geeft de concurrent de touwtjes in handen.

* Autoriteit laat zich in deze context het snelste en eenvoudigste uitleggen als: hoe hoog mensen het merk hebben zitten.  Lees hier meer.
Omdat het bouwen aan autoriteit als een rode draad door ons vakgebied loopt, schenken we hieraan in ons blog regelmatig aandacht. Wil je nieuwe blogartikelen niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.

 

Bijzonderheden en feiten van bloggen op LinkedIn

Wie en hoe?

  • Alleen personen kunnen artikelen publiceren, dus organisaties en merken niet.
  • Je kunt bloggen door te kiezen voor ‘Artikel schrijven’. (Zie afbeelding.)
Kies artikel schrijven om je blog op Linkedin te starte

Zichtbaarheid van de artikelen

  • Artikelen ‘kunnen’ worden getoond in de newsfeeds – de homepage – van de connecties.
  • Mensen die niet tot het netwerk behoren, kunnen de artikelen ook volgen en lezen.
  • Vertoningen zijn afhankelijk van het algoritme* en die verandert regelmatig. Op dit moment:
    • krijgt een deel van het netwerk een verwijzend bericht in hun tijdlijn te zien;
    • volgers krijgen een notificatie als een artikel is geplaatst.
  • In de newsfeed is op dit moment geen duidelijk onderscheid meer te zien tussen een gedeeld blogartikel van een website of app en een artikel direct geplaatst op LinkedIn. In kleine letters zie je nog wel de bron.**
  • Om mensen zo lang mogelijk aan LinkedIn te kluisteren, geeft LinkedIn met zijn algoritme zeer waarschijnlijk de voorkeur aan artikelen op LinkedIn boven blogartikelen van andere kanalen (websites en apps).
  • De geplaatste artikelen zijn te vinden:
    • bij je ‘Meldingen’;
    • in het profiel van de publicist (onder andere bij ‘Activiteiten’);
    • met de zoekfunctie.

* LinkedIn heeft net als bijvoorbeeld Google, Facebook en Netflix een eigen algoritme. Content met veel attentiewaarde wordt hierdoor langer en vaker getoond in de newsfeeds. Zie box.
** De bron is de url of bijvoorbeeld in mijn geval: Nancy Moorman op LinkedIn. Dit tekstje staat onderaan in het lichtblauwe vlak onder de afbeelding.

Het sneeuwbaleffect van de vertoningen in de newsfeeds

LinkedIn deelt de artikelen met het netwerk van de publicist en met de volgers van het kanaal door ze te tonen in hun newsfeeds. Wanneer iemand reageert op het artikel, wordt dit getoond in de newsfeeds van zijn connecties. Dit werkt als een sneeuwbal.
Het is alleen niet zo dat iedere connectie het artikel te zien krijgt. Dit bepaalt het algoritme van LinkedIn. Algoritme laat zich in deze context het eenvoudigste vertalen in waarderingssysteem.

Gezien de grote hoeveelheden posts en artikelen, kun je beter niet ervan uitgaan dat een artikel veel wordt getoond, dat iedereen het ziet en dat het de aandacht krijgt die het (volgens jou) verdient. Als een artikel 20% van de connec­ties bereikt, mag de publicist zijn handen dichtknijpen.
Daarnaast is deze kans kleiner bij mensen met veel connecties dan bij mensen met weinig connecties.

De publicist zal dus zelf moeten zorgen voor extra exposure als dat bij het doel hoort.


SEO en statistieken

  • Google indexeert voor zijn zoekmachine ook LinkedIn en dus óók de artikelen op LinkedIn. LinkedIn is hiervoor geoptimaliseerd. Een artikel kan zomaar het juiste resultaat zijn bij een daar ingegeven zoekopdracht en op de resultaat-pagina’s* verschijnen.
  • LinkedIn biedt interessante statistieken. Dit geeft inzichten waardoor je met jouw artikelen steeds meer waarde kunt leveren.

* Wij weten dat je woorden als resultaat-pagina ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 wel­­over­­wogen redenen niet.  Lees meer.

 

De voordelen en nadelen in het kort

Aan het bloggen op LinkedIn kleven voordelen en nadelen. Welke zwaarder wegen is afhankelijk van de doelgroep, de publicist, de organi­satie en het merk. We zetten ze zeer beknopt in een willekeurige volgorde op een rijtje.

Verder inzoomen?

In een volgend blogartikel over bloggen op LinkedIn bespreken we de voor- en nadelen uitvoeriger. Wil je deze niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.


De voordelen van bloggen op LinkedIn

Wie blogt op LinkedIn geniet niet alleen van de voordelen van bloggen op LinkedIn, maar ook van de algemene voordelen van bloggen. Het telt op.

Algemene voordelen bloggen

  • Zeer eenvoudig.
  • Betere vindbaarheid in Google en dus goed voor de SEO.
  • Bewijs van specialisme en expertise in het voordeel van de autoriteit.

Specifieke voordelen van bloggen op LinkedIn

  • Sneller een groter en vooral interessanter bereik.
  • Eenvoudig en snel uitbreiden van je netwerk.
  • Social proof als een sneeuwbal.
  • Je biedt mensen content op het moment … wanneer en waar ze dat willen consumeren (zonder extra kliks).
  • Grote kans op meerdere opleefmomenten na de eerste aandachtsgolf.

De nadelen van bloggen op LinkedIn

  • Populariteit LinkedIn neemt af.
  • Massa’s bloggers gingen je al voor.
  • Door te veel artikelen van laag niveau zijn mensen steeds lastiger te porren om überhaupt nog een artikel te lezen.
  • Beperkte exposure door het huidige algoritme.
  • Artikelen moeten naadloos aansluiten op de ambities en vooral het niveau van de daar aanwezige doelgroep(en).
  • Dé kans om de plank flink mis te slaan.
  • Het vraagt discipline en tijd net als bloggen op het eigen kanaal.
  • De tamtam gaat ook op LinkedIn niet vanzelf. Je moet ook hier zelf de artikelen promoten.

 

Conclusie
Zin of onzin?

Het antwoord op deze vraag hangt natuurlijk volledig af van de doelen en natuurlijk de doelgroepen. Stel daarom altijd eerst de volgende vraag.

 

  • Bevinden de doelgroepen zich op LinkedIn of in ieder geval minimaal 1 van de doelgroepen? En is die groep groot genoeg om interessant te zijn?

Zo ja, dan is het antwoord op de volgende vraag doorslaggevend.

 

  • Wat wil ik of wat willen we bereiken door te bloggen op LinkedIn?

Als dit zaken zijn als bouwen aan naamsbekendheid en autoriteit door het specialisme en de expertise te tonen, dan is LinkedIn zeer geschikt en zeker geen onzin.

Artikelen gepubliceerd op LinkedIn worden onder professionals sneller en vaker gedeeld dan gewone blogartikelen.


Vaak een waardevolle aanvulling

Voor de meeste zakelijke bloggers is bloggen op LinkedIn dan ook een waardevolle aanvulling. Naast de likes, comments en shares kun je zien door wie ze worden gelezen en wie ze waardeert. Je kunt ook het aantal volgers bijhouden. Bovendien worden op LinkedIn de daar gepubliceerde artikelen sneller en vaker gedeeld dan daar gedeelde blogartikelen van het eigen kanaal. Het delen gebeurt dan vooral op Twitter.


Belangrijke redenen om te kiezen voor bloggen op LinkedIn

De belangrijkste reden is natuurlijk bouwen aan autoriteit en dus het bewijs leveren van je specialisme en expertise. Dit met als uiteindelijk doel: meer verkoop. Daarnaast kun je denken aan:

  • Vergroten zichtbaarheid bij het juiste publiek.
  • Verbeteren vindbaarheid (SEO).
  • Verkleinen kans dat je achterblijft op de concurrentie.

Hoe uniek je ook wilt zijn of authentiek je ook bent, als professional kun je vaak niet achterblijven en moet je gewoon leveren wat de doelgroepen nodig hebben. Tenminste… áls je succesvol wilt worden.


Maar verwacht geen wonderen

De omvang van je netwerk, zegt niets over het aantal mensen dat jouw artikelen gaat lezen. Vaak zegt gelinkt zijn weinig tot niets. Gemeenschappelijke interesses vormen zelfs geen garantie op succes. Het gaat om de waarde die het artikel levert.

Om waarde te leveren, snap je dat jouw content voor de ontvangers waarde moet leveren; de content moet voor hen relevant zijn. Dit noemt men ‘relevante content’. Relevantie en waarde verschillen natuurlijk van ontvanger tot ontvanger, maar zijn ook enorm afhankelijk van ‘het moment’. Ze zijn geheel afhankelijk van wat er op dat moment in het hoofd van de ontvanger speelt; waar zijn prioriteiten op dat moment liggen. In de regel is dat niet bij jou, dus reken niet op succes. In ieder geval niet te snel.


En wat nou als…

Stel je het volgende eens voor. Jij weet op te vallen tussen de massa en precies de gevoelige snaar van jouw doelgroep(en) op LinkedIn te raken. Jij weet precies wat zij aan content om daar beter van te worden nodig hebben. En stel nou dat het jou lukt om dat ook nog eens keer op keer te leveren.
Dán weet jij wél waarde te leveren en is de kans groot dat bloggen op LinkedIn jou geen windeieren legt. Het kan. Echt! Het is natuurlijk wel keihard werken, maar niet geschoten is altijd mis.


Doe het dan wel goed!

In volgende blogartikelen komen we uitgebreid terug op bloggen op LinkedIn. We zoomen verder in op de voor- en nadelen en komen met allerhande tips (do’s & don’ts). Wil je deze niet missen? Meld je dan onderaan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Toch zijn er een paar zaken die niet kunnen wachten, dus lees vooral verder.

Schrijf foutloos en krachtig

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: taalfouten op LinkedIn kunnen niet en mogen niet. Met 1 of 2 typefoutjes kom je nog net weg, maar meer mogen het er ook niet zijn.
Bovendien kan niet iedereen een stuk goed opbouwen en perfect afronden. De manier van lezen op het web stelt nou eenmaal andere eisen dan bijvoorbeeld een rapport dat je dagelijks schrijft.

Wanneer je de tijd die je in een artikel stopt veel beter aan andere zaken kunt besteden, dan is samenwerken met een webtekst-specialist een renderende oplossing.

Om deze redenen schakelen steeds meer organisaties – van klein tot groot – voor bijvoorbeeld hun blog en andere artikelen een professionele webtekst-schrijver of webcopy-writer in.* Dit geeft ze veel kostbare tijd terug en levert in de regel ook nog eens letterlijk meer op dan het kost. Dat is dus dubbel terugverdienen.

* Voor je iemand inhuurt, is het belangrijk dat je het verschil tussen tekstschrijvers en copywriters én webtekst-schrijvers en webcopy-writers weet. Je kunt bij het inhuren van een professional ook denken aan ghostwriters en wat dacht je van co-writing?

 

Zorg voor een plan en promoot het artikel

Is er al een strategie of een plan? Wat worden de onderwerpen voor de komende maanden, in welke volgorde moeten de artikelen worden gepubliceerd en hoe worden de artikelen gepromoot? Dit zijn absoluut geen bijzaken.

Het produceren is A, zorgen voor een goede ROI is B. Begrijp heel goed dat A niets is zonder B. Het is dan niet meer dan het zoveelste artikel online.


Toekomstplannen

Waarschijnlijk is het nog interessant voor het besluit om te gaan bloggen op LinkedIn, om meer te weten over de voordelen en nadelen ervan. Hierop zoomen we binnen­kort in.*

Daarna gaan we verder in op diverse zaken die je moet weten voor en die nodig zijn om succesvol zakelijk te bloggen én te publiceren op LinkedIn en op het eigen kanaal. Per blogartikel zoomen we in op een belangrijk facet van bloggen en delen tips en handvatten om zelf direct effectief mee aan de slag te gaan.

Wil je deze en andere blog­artikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onder­aan – voor­bij de box met de lezers­­aan­bie­ding – even aan te melden voor de gratis e‑mail­alert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wan­neer er een nieuw artikel online staat.

Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!

* Ondertussen kun je gaan naar: Bloggen op LinkedIn • De voor­delen en de nade­len • 1/3. Vanaf daar kom je vanzelf bij de andere 2 delen.

Tip!  Lezersaanbieding voor een goede start met bloggen op LinkedIn

Het lijkt erop dat je dit hele stuk hebt gelezen. Dat verdient respect. Als blijk van waarde­ring willen we jou of het merk ter kennis­making 50% korting aan­bie­den op een gezamen­­lijke sessie waarin we kijken hoe je met het blog op LinkedIn succesvol kunt worden.

We kijken naar hoe je waarde kunt creë­ren voor de doel­groepen aldaar. We gaan op zoek naar het antwoord op: wat hebben ze nodig om het blog te volgen en om klant te worden? Na deze sessie heb je waar­schijn­lijk genoeg hand­vat­ten om zelf­stan­dig verder te gaan, maar kunnen we ook samen kijken wat er verder nog nodig kan zijn om tot een goed verhaal te komen.

Wil je van deze aan­bie­ding gebruik­maken of meer infor­matie? Bel ons dan op werk­­dagen op: 070 - 381 91 81. Gebruik het code­woord: ‘WE R LINKED’. Eerst ‘Volgen’ mag altijd, maar is niet per se nodig.

Per organisatie kan er slechts van 1 kennis­makings­aanbieding worden gebruik­gemaakt.

 

Over de auteur
Nancy Moorman

Nancy Moorman - Content creator, merkenbouwer & conceptor

Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ content­maker of merken­bouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karak­ter zeer breed onder­legd en altijd even toege­wijd. Nancy begon ooit als werk­tekenaar, maar schoolde al snel bij tot copy­writer.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijk­heden. Dat doet ze eigen­lijk met alles dat met haar vak­gebied te maken heeft. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplos­singen en ze is zeker niet wars van inno­vaties. Geen detail verliest ze hierbij uit het oog en… wat beter kan, kan beter!

 

Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interes­sante infor­ma­tie op het gebied van zake­lijk bloggen, content-marke­ting, con­versie-opti­ma­li­sa­tie, branding, SEO en alles daar­omheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.

Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.



<< Direct terug naar home