Bloggen op LinkedIn • De voordelen en de nadelen • 1/3
Voor je gaat bloggen op LinkedIn, is het belangrijk om eerst een goede afweging te maken of dit de moeite waard is. Dat het gratis is, is geen goede reden. Het belangrijkste is dat het aansluit bij de (bedrijfs)doelen en de doelgroepen.
Heb je de tijd en de lange adem? Wat kun je er uiteindelijk van verwachten? Loont het wel de moeite? Kortom: wat zijn de voordelen en wat zijn de nadelen? In deze serie zoomen we hierop in en gaan we op zoek naar de antwoorden. We zoomen in!
Wat gaan we doen?
Verdeeld over 3 blogartikelen zoomen we deze week in op de voordelen en de nadelen van bloggen op LinkedIn.
- Deel 1 – Hier vind je eerst een korte uitleg over wat bloggen op LinkedIn inhoudt en daarna zoomen we in op de eerste 2 voordelen.
- Deel 2 – Morgen besteden we aandacht aan de volgende en laatste 5 voordelen. Direct naar deel 2.
- Deel 3 – Donderdag tijd voor de nadelen van bloggen op LinkedIn. Vervolgens sluiten we af en kun je aan de slag (als je dat wilt). Direct naar deel 3.
Eerst meer weten?
Lees dan:
- Bloggen op Linkedin • Moet dat ook nog? • Zin of onzin?
- Wat is bloggen? … en waarom is het zo belangrijk voor meer business?
- Zakelijk bloggen • De cijfers, feiten en trends van dit moment
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over zakelijk bloggen. Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over bloggen en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Inleiding
Bloggen op LinkedIn in het kort
Wil je deze inleiding op basis van ‘Bloggen op LinkedIn • Moet dat ook nog? • Zin of onzin?’ overslaan? Klik dan op onderstaande button.
Bloggen op LinkedIn staat voor artikelen publiceren op LinkedIn via LinkedIn Articles. De verschillen voor zakelijke publicisten tussen bloggen op het eigen kanaal en artikelen plaatsen op LinkedIn zijn nihil. De redenen en de doelen zijn hierdoor ook vrijwel identiek.
Belangrijkste punten die je hierbij wel moet weten:
- Alleen personen kunnen artikelen publiceren op LinkedIn, dus organisaties en merken niet.
- Artikelen ‘kunnen’ worden getoond in de newsfeeds van de connecties. De newsfeed is zichtbaar op de homepagina van LinkedIn.
Wanneer connecties reageren op artikelen, worden deze artikelen ook zichtbaar in de newsfeeds van hun connecties. Dat gebeurt vervolgens ook weer bij de connecties van de connecties en zo komt de sneeuwbal op gang. De vertoningen in de newsfeeds zijn wel afhankelijk van het algoritme* van LinkedIn en die verandert regelmatig. - Google indexeert voor zijn zoekmachine LinkedIn en dus ook de artikelen op LinkedIn. Een artikel kan zomaar het juiste resultaat zijn bij een daar ingegeven zoekopdracht en op de resultaat-pagina’s* verschijnen.
- LinkedIn biedt interessante statistieken, meer dan bij bloggen op de meeste andere kanalen mogelijk is. Dit geeft inzichten waardoor je met de artikelen steeds meer waarde kunt leveren.
* Wij weten dat je woorden als resultaat-pagina’s ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Belangrijke voorkennis
We gaan in dit artikel ervan uit dat jij weet wat bloggen is en waarom het belangrijk is. Mocht dat niet zo zijn, ga dan naar: Wat is bloggen? … en waarom is het zo belangrijk voor meer business?. Sowieso is het een interessant artikel voor diegenen die nog twijfelen aan het nut van zakelijk bloggen.
Diegenen die niet bekend zijn met LinkedIn kunnen hier klikken voor een korte uitleg.
* LinkedIn heeft net als bijvoorbeeld Google, Facebook, Netflix een eigen algoritme. Content met veel attentiewaarde wordt hierdoor langer en vaker getoond in de newsfeeds of startpagina’s.
Let op: meer jij, je en jouw dan je van ons gewend bent
In dit blogartikel spreken we jou persoonlijker aan dan we normaal doen. We gebruiken hiervoor meer jij, je en jouw dan je van ons gewend bent en dat is niet zomaar. Naast dat het percentage zelfstandig ondernemers onder bloggers in het algemeen al vrij hoog is, kunnen alleen personen die lid zijn van LinkedIn daar artikelen plaatsen. Organisaties en merken kunnen dat niet, ook niet op de bedrijfspagina. Zij kunnen wel via de bedrijfspagina de artikelen delen met hun volgers.
Waarom is bloggen op LinkedIn interessant?
Het antwoord hierop is simpel: om meer te verkopen en om te bouwen aan autoriteit. Autoriteit* is wat je nodig hebt om meer te verkopen. Hiervoor moet je je specialisme en expertise tonen (lees: bewijzen). Dit geldt op alle terreinen.
Als het gaat om zakelijke dienstverlening is kennis delen al jaren een zeer waardevolle manier om te bouwen aan autoriteit. Dit vraagt wel om een lange adem. Je zult dus wel meer dan 1x en bij voorkeur regelmatig moeten publiceren.
* Autoriteit laat zich in deze context het snelste en eenvoudigste uitleggen als: hoe hoog mensen het merk hebben zitten. Lees hier meer.
Omdat het bouwen aan autoriteit als een rode draad door ons vakgebied loopt, schenken we hieraan in ons blog regelmatig aandacht. Wil je nieuwe blogartikelen niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
De voordelen van bloggen op LinkedIn op een rijtje
De belangrijkste en interessantste voordelen van bloggen op LinkedIn zijn over het algemeen:
- Voordeel 1 – Zeer eenvoudig
- Voordeel 2 – Beter vindbaar in Google
- Voordeel 3 – Bewijs van specialisme en expertise
- Voordeel 4 – Sneller een groter en vooral interessanter bereik
- Voordeel 5 – Uitbreiden netwerk
- Voordeel 6 – Mensen krijgen content op hun moment
- Voordeel 7 – Meerdere opleefmomenten
Voordeel 1 en 2 bespreken we hieronder en morgen zoomen we in deel 2 in op voordeel 3 tot en met 7.
Belangrijke noot
Het is belangrijk te beseffen dat de in deze serie genoemde voor- en nadelen algemeen van aard zijn. De werkelijke waarde van ieder voor- en nadeel zal dan ook per organisatie, merk, aanbod, ondernemer én doelgroep(en) verschillen. Hierdoor kan zelfs een voordeel in een nadeel veranderen en andersom.
Bekijk daarom eerst kritisch wat ze stuk voor stuk betekenen voor de te bereiken doelen en verbind er vervolgens een eigen waarde aan. Pas daarna is een goede afweging te maken.
Daarnaast is het sowieso altijd raadzaam om bij dit soort zaken professioneel advies in te winnen. Zie verder onze algemene disclaimer.
De nadelen van bloggen op LinkedIn ook alvast op een rijtje
De nadelen komen donderdag aan de beurt, maar voor de volledigheid zetten we ze hieronder alvast op een rijtje.
- Nadeel 1 – Populariteit LinkedIn lijkt flink afgenomen
- Nadeel 2 – Niet 12, niet 13, maar 20 in een dozijn
- Nadeel 3 – De kracht is alweer afgenomen
- Nadeel 4 – Beperkte exposure
- Nadeel 5 – Beperkte scope
- Nadeel 6 – Kans om de plank flink mis te slaan
- Nadeel 7 – Het eist wel discipline
- Nadeel 8 – Het vraagt (weer) extra tijd
- Nadeel 9 – Je moet er zelf wel bovenop zitten
Voordeel 1
Zeer eenvoudig
Een inkoppertje, maar het is echt eenvoudig. Ben je gewend blogartikelen voor het eigen kanaal (website en/of app) te schrijven, dan kun je dat op LinkedIn vast en zeker ook wel.
Tip! Schrijf altijd eerst offline, bijvoorbeeld in Word!
Wil je problemen voorkomen, schrijf dan altijd eerst je artikel in een tekstprogramma. Denk hierbij dan aan programma’s als Word van Microsoft, Pages van Apple of Google Docs uiteraard van Google. Het kan zelfs nog eenvoudiger. Op iedere Mac zit standaard Teksteditor en wat dacht je van Kladblok of Notepad op de meeste Windows-apparaten? Ook op de meeste smartphones zit standaard een app om ‘simple text’ mee te schrijven.
Natuurlijk sla je het bestand goed op en bewaar je regelmatig. Kopieer de tekst pas naar LinkedIn als deze klaar is. Gaat er iets fout? Dan heb je altijd deze tekst nog.
Vertrouw NOOIT op geleende grond!
En als je slim bent, kopieer je na de opmaak in LinkedIn ook nog eens de html van je artikel naar je tekstprogramma en sla je die goed op. Ook die kun je weer gebruiken, áls er iets fout mocht gaan. Kleine moeite, die – mocht het fout gaan – heel veel tijd én frustratie gaat schelen.
Voordeel 2
Beter vindbaar in Google
Ondertussen heb je uit onze blogartikelen vast wel begrepen dat ‘relevante content’ – en dus ook goede blogartikelen op het eigen kanaal – doorgaans positief worden gewaardeerd door Google.* Hiermee verbetert de online vindbaarheid. Ook hieraan draagt bloggen op LinkedIn een flink steentje bij.
Google houdt voor zijn zoekmachine namelijk ook social media nauwlettend in de gaten. Hiervoor indexeert Google – aan de hand van een algoritme – ook de artikelen op LinkedIn, waardoor deze artikelen in de zoekresultaten van de zoekmachine kunnen verschijnen. Zo vergroot je met bloggen op LinkedIn de kans dat potentiële klanten en/of opdrachtgevers jou, de organisatie en/of het merk vinden.
* Aangezien de zoekmachine van Google met 90% van alle zoekopdrachten veruit het grootste marktaandeel op het gebied van zoekmachines in Nederland heeft, gaat SEO in Nederland zo goed als altijd over Google. Lees meer hierover bij het kopje ‘SEO gaat in Nederland altijd over Google’ in ‘Hoe werken Google en andere zoekmachines’.
Let op de houdbaarheidsdatum!
Tussen moment van publicatie en wanneer jij dit leest, kunnen Google en andere zoekmachines hun waarderingssysteem (al)weer hebben aangepast. Houd daarom altijd rekening met deze handelswijze en dus met de beperkte houdbaarheid van artikelen en berichten over SEO.
Duplicate content
Aan het kopiëren van blogartikelen van het eigen kanaal naar LinkedIn kleven wel enkele risico’s, maar die zijn niet al te groot. Dit heeft te maken met Google en duplicate content. Hierop komen we binnenkort terug.
Verder inzoomen? Ondertussen kun je gaan naar:
Morgen verder
Morgen gaan we verder met deel 2 en bespreken dan de andere voordelen.
- Voordeel 3 – Bewijs van specialisme en expertise
- Voordeel 4 – Sneller een groter en vooral interessanter bereik
- Voordeel 5 – Uitbreiden netwerk
- Voordeel 6 – Mensen krijgen content op hun moment
- Voordeel 7 – Meerdere opleefmomenten
Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij de box met de lezersaanbieding – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en zien we jou hier morgen of anders binnenkort weer terug. Tot gauw!
Tip! Lezersaanbieding voor een goede start met bloggen op LinkedIn
Het lijkt erop dat je dit hele stuk hebt gelezen. Dat verdient respect. Als blijk van waardering willen we jou of het merk ter kennismaking 50% korting aanbieden op een gezamenlijke sessie waarin we kijken hoe je met het blog op LinkedIn succesvol kunt worden.
We kijken naar hoe je waarde kunt creëren voor de doelgroepen aldaar. We gaan op zoek naar het antwoord op: wat hebben ze nodig om het blog te volgen en om klant te worden? Na deze sessie heb je waarschijnlijk genoeg handvatten om zelfstandig verder te gaan, maar kunnen we ook samen kijken wat er verder nog nodig kan zijn om tot een goed verhaal te komen.
Wil je van deze aanbieding gebruikmaken of meer informatie? Bel ons dan op werkdagen op: [nummer opgeheven]. Gebruik het codewoord: ‘WE R LINKED’. Eerst ‘Volgen’ mag altijd, maar is niet per se nodig.
Per organisatie kan er slechts van 1 kennismakingsaanbieding worden gebruikgemaakt.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van zakelijk bloggen, content-marketing, conversie-optimalisatie, branding, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.