
Duplicate content en bloggen • 1/2 • Hoe slecht is het nou echt voor de SEO?

Wie regelmatig blogt of informatieve content produceert, heeft vast wel eens gehoord van duplicate content. Zeker die mensen die daarbij bewust zorgen voor de zoekmachine-optimalisatie (SEO). Maar wat is duplicate content precies en wat zijn de werkelijk gevaren ervan?
Roepen we maar wat? Praten we elkaar na? Zijn we bang gemaakt voor iets onbenulligs? Of is het enorm ernstig en vreselijk schadelijk? We zoomen in en kijken naar de werkelijke impact van duplicate content op de content, de website en jouw blog.
Gaat het over het optimaliseren van apps, dan spreek je over ‘App Store Optimalisatie’ (ASO). Je kunt gerust verder lezen, want tussen SEO en ASO bestaan zeer veel overeenkomsten. Zeker met betrekking tot de materie in dit blogartikel. Bij uitzondering gebruiken we in dit blogartikel niet steeds ‘websites en apps’ zoals je van ons gewend bent. Dit zou de tekst niet prettiger leesbaar maken en dus kiezen we hier alleen voor het begrip website.
Wat gaan we doen?
- Deel 1 – We zoomen in op wat duplicate content is, bekijken de gevaren ervan en hoe groot die gevaren werkelijk zijn.
- Deel 2 – We bespreken de stappen die je kunt ondernemen om Google te helpen te begrijpen welke content de voorkeur heeft voor vertoning in de zoekmachine (en welke niet). Direct naar deel 2.
Eerst meer weten?
Lees dan:
- Wat is bloggen? … en waarom is het zo belangrijk voor meer business?
- Bloggen op Linkedin • Moet dat ook nog? • Zin of onzin?
- Bloggen op LinkedIn • De voordelen en de nadelen • 1/3
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen op het gebied van zakelijk bloggen, content-marketing en zoekmachine-optimalisatie (SEO). Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over bloggen en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Inleiding
Wat is duplicate content?
Onze definitie
Duplicate content is identieke of sterk overlappende content (tekst en/of beeld) aangeboden op meerdere plaatsen op het internet en een negatieve invloed heeft op de SEO.
Met andere woorden
Allereerst verwijst duplicate content naar content die op meer dan 1 plek op internet te vinden is. Dit kan zijn op pagina’s op verschillende websites en/of apps of op pagina’s binnen dezelfde website of app. Je spreekt dan respectievelijk over external duplicate content en internal duplicate content.
Vanaf hier laten we voor de leesbaarheid het begrip apps weg, maar het verhaal gaat dus ook op voor content op apps.
Als deze content die online op meerdere plaatsen voorkomt identiek is, dan spreek je van duplicate content. Maar let op: het kan echter ook gaan om vergelijkbare content die voor een groot deel overlapt of simpelweg sterk op elkaar lijkt.
Duplicate content en Google*, het hete hangijzer
Duplicate content en Google’s zoekmachine gaan niet goed samen. Het is van ‘verwarrende’ invloed op de formule waarmee Google de rangorde van de vertoningen op de resultaat-pagina’s** bepaalt.
Google wil kwaliteit leveren en laat slechts 1 versie zien. Google kiest dan graag het origineel en dus niet die van copycats. Alleen wat wat is, is niet altijd even duidelijk voor de kunstmatige intelligentie (AI). Het bepalen van welke versie beter is als resultaat, wordt hierdoor bemoeilijkt. Google kan hierbij wel wat hulp gebruiken.
Als je Google op weg helpt zonder te misleiden, valt het allemaal best mee.
Je snapt nu waar we heen willen. Stel dat je Google kunt helpen door op de juiste versie te wijzen. Is duplicate content dan wel zo ernstig als ‘overal’ geroepen wordt en ‘iedereen’ klakkeloos van elkaar aanneemt?
* Aangezien de zoekmachine van Google met 90% van alle zoekopdrachten veruit het grootste marktaandeel op het gebied van zoekmachines in Nederland heeft, gaat SEO in Nederland zo goed als altijd over Google. Lees meer hierover bij het kopje ‘SEO gaat in Nederland altijd over Google’ in ‘Hoe werken Google en andere zoekmachines’.
** Wij weten dat je woorden als resultaat-pagina’s ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Let op de houdbaarheidsdatum!
Tussen moment van publicatie en wanneer jij dit leest, kunnen Google en andere zoekmachines hun waarderingssysteem (al)weer hebben aangepast. Houd daarom altijd rekening met deze handelswijze en dus met de beperkte houdbaarheid van artikelen en berichten over SEO.
Waardoor ontstaat duplicate content?
Laten we beginnen met een uiteenzetting van hoe duplicate content ontstaat. Hiermee maken we dan direct duidelijk dat het bij duplicate content niet alleen over jatwerk gaat.
- Het plaatsen van dezelfde content op meerdere websites.*
- Het dupliceren van pagina’s binnen de website.
- Het dupliceren van stukken content op pagina’s binnen de website.
- Meerdere varianten van de domeinnaam door wel of geen www. , htpp: en htpps: .
- Meerdere met elkaar doorgelinkte domeinnamen.
- Het gebruik van verschillende subdomenen (submappen) op een website om verschillende versies van eenzelfde pagina weer te geven.
- Meerdere internet-adressen (URL’s) naar dezelfde pagina.
Dankzij unieke situaties is bovenstaande opsomming verre van volledig. Dit zijn wel de meest voorkomende situaties. We verwachten dat de meeste punten van de opsomming voor onze lezers wel te begrijpen zijn, maar de laatste vraagt misschien om meer uitleg.
* Je kunt hierbij denken aan meerdere webshops van dezelfde eigenaar die opgezet zijn voor de vindbaarheid en de mensen het idee te geven dat ze kiezen tussen meerdere aanbieders. Ze verkopen dan dezelfde producten onder dezelfde voorwaarden. Je komt ze vaak tegen bij middelgrote webshops voor bijvoorbeeld lampen, telefoons en telefoon-accessoires en klusmaterialen als verf en behang.
Wat wordt bedoeld met meerdere internet-adressen (URL’s) naar dezelfde pagina?
Voor verschillende buyer en customer journeys kun je kiezen om binnen de website meerdere reizen aan te leggen en zo toch op dezelfde pagina uit te komen. Zo ontstaan er verschillende URL’s (internet-adressen*) richting dezelfde content. Dit kan Google ook zien als duplicate content.
Laten we een webshop met kleding als voorbeeld nemen. Je zoekt een grijze spijkerbroek van Diesel voor heren, we noemen maar een merk. Je kunt meestal op minimaal 2 manieren bij de broek van jouw keuze komen.
- Via het menu op categorie: Heren -> Jeans.
Vaak kun je op die pagina de selectie ook nog verfijnen: Heren -> Jeans -> Diesel -> Tapered -> Grijs, maar laten we hier voor de duidelijkheid niet zo ver gaan. - Via het menu op merk: Diesel -> Heren -> Jeans.
Hierdoor ontstaan er meerdere adressen naar dezelfde pagina (content).
- webshop.nl/heren/jeans/diesel
- webshop.nl/diesel/heren/jeans
Google ziet 2 verschillende adressen met exact dezelfde – duplicate – content.
*Wij weten dat je woorden als internet-adressen ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Voorbeelden duplicate content
Naast bovenstaande voorbeelden en ‘jatwerk’, komt duplicate content in de volgende vormen regelmatig voor.
- Product-omschrijvingen – Product-omschrijvingen worden aangeleverd door de fabrikant en één-op-één gekopieerd door meerdere webshops.
- Merk-omschrijvingen – Een omschrijving van het merk wordt ook vaak aangeleverd door de fabrikant en vervolgens geplaatst bij ieder product van dat merk op dezelfde website en vaak ook nog op meerdere websites.
- Omschrijvingen product-categorie – Ook deze omschrijving wordt geplaatst bij ieder product in de categorie op dezelfde website en/of op meerdere websites.
- Affiliate-marketing – Bij affiliate-marketing worden doorgaans dezelfde producten op verschillende websites aangeboden, maar uiteindelijk verkocht via een andere website. De website die de klant levert krijgt hiervoor betaald. De content ‘kan’ hierbij hetzelfde zijn, omdat de affiliate-partners dezelfde content gebruiken. Deze content wordt vaak aangeleverd door de eigenaar van de website waar de koop plaatsvindt en betreft dan vaak een of meerdere van de hierboven beschreven 3 punten.
- Nieuwsberichten – Op diverse websites worden nieuws- en persberichten van dezelfde bron geplaatst zonder deze aan te passen. Denk hierbij niet alleen aan de bekende landelijke nieuwswebsites, maar ook aan kanalen die branche-specifiek zijn.
- Meerdere URL’s naar dezelfde pagina – Zoals zojuist hierboven besproken.
- Printerversies – Op diverse webpagina’s zie je printerversies van de content, al was dat vroeger vaker dan tegenwoordig. Ook deze versie heeft een eigen URL, maar wel dezelfde content.
- Discussiegroepen – Er zijn forums en discussie-groepen die zowel normale pagina’s als ingekorte versies voor mobiele apparaten genereren.
- Slordigheid – Er was ooit een pagina met bepaalde content, maar door het verbeteren van de website en het menu, is de content gekopieerd naar een nieuwe pagina met een nieuwe URL. De oude pagina wordt via het menu niet meer getoond, maar staat er nog wel. Altijd handig voor terugkerende bezoekers die de (hyper)link als bookmark hebben opgeslagen. Het verwijderen van deze drukbezochte pagina’s zou eeuwig zonde zijn, máár de crawlers zien dit wel als duplicate content. Niet handig dus, maar hiervoor bestaat een hele goede oplossing. We zoomen steeds verder in, maar vertellen je in deel 2 ook hoe je dit specifieke probleem kunt oplossen.*
* Als je dit niet wilt missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Is er een excuus voor gedupliceerde pagina’s op 1 website?
Nee, daar is geen excuus voor. Het is gewoon slordig. Ook als je met een goede reden een pagina op de website kopieert en je uiteindelijk vergeet de oude te verwijderen. Of je verwijdert de pagina met opzet niet, want je hebt hiervoor een hele goede reden. Bezoekers weten deze veelbezochte pagina immers goed te vinden en die wil je niet teleurstellen.
Maar dat is een drogreden; echt volslagen onzin! Wanneer je de oude pagina laat doorverwijzen naar de nieuwe pagina, komen de bezoekers vanzelf bij de content die ze zochten. Dit doe je met een 301 redirect (301‑doorverwijzing en/of 301‑omleiding).* De 301 redirect leidt de bezoekers van de oude (hyper)link naar de content die ze zochten, alleen wel op de nieuwe pagina (URL). En dat zonder enige hapering.
*Ook op de 301 redirect zoomen we in deel 2 verder in. Direct dus maar even aanmelden voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
De gevaren van duplicate content
Moet je je zorgen maken? Ja en nee. Oké, er is een wijdverbreide overtuiging dat duplicate content ernstige schade zou toebrengen aan de zoekmachine-optimalisatie (SEO) van een website. Hier zijn wij en veel andere content- en SEO-specialisten het niet helemaal mee eens. Niet helemaal!
De werkelijke impact van duplicate content is namelijk vaak veel minder ernstig dan mensen elkaar doen geloven.
Toch heeft duplicate content wel invloed op de formule waarmee Google de rangorde van de vertoningen op de resultaat-pagina’s bepaalt, alleen die impact is lang niet zo groot als vroeger.
Dit denkbeeld is schijnbaar lastig los te laten, want met vroeger bedoelen we ondertussen al meer dan 15 jaar geleden. Lees vooral verder.
Terug naar Google
Google wil kwaliteit leveren en kiest ervoor om in de resultaten van de zoekmachine niet meerdere webpagina’s te tonen met dezelfde content. Voor Google heeft namelijk slechts 1 van de 2 of nog meer versies waarde en geeft daarom slechts 1 versie voorrang.
Hiervoor moet dan wel eerst worden bepaald welke versie van de content als de meest relevante moet worden gezien. Google heeft in 2008 al aangegeven dat het in staat is om duplicate content te herkennen en te begrijpen welke versie van de content als het origineel moet worden beschouwd.
Alleen dit blijkt in de praktijk niet altijd even eenvoudig en kan dus fout gaan.
Als de AI verward raakt en de verkeerde gokt
Met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) probeert Google op verschillende manieren zo goed mogelijk te bepalen wat het origineel is en wat niet. Zo zou het waarderingssysteem (algoritme) alle dubbele resultaten filteren.
De AI kijkt daarvoor onder andere naar waar de content voor het eerst verscheen en probeert op nog een aantal manieren de beste versie te bepalen. Wanneer dit niet duidelijk genoeg is, ‘kan’ dat leiden tot verwarring over welke versie de originele versie is.
Uiteindelijk doet de AI dan niet meer dan een gok. Gokt de AI op de verkeerde versie, dan zal er een veel lagere rangschikking ontstaan voor de originele versie. Het duplicaat heeft gewonnen.
Geen reden voor paniek, wel voor ingrijpen
Maar geen zorgen, want doorgaans gaat het wel goed en indexeert Google de pagina met het duplicaat niet of nauwelijks. Dat is zeer fijn bij ‘jatwerk’, maar bij de verkoop van die spijkerbroek uit het voorbeeld juist niet de bedoeling.
Om te voorkomen dat Google de verkeerde gokt en de verkeerde versie kiest of om te zorgen dat die spijkerbroek toch gevonden wordt, kun je Google een handje helpen. En dat kan zelfs nog als het kwaad al is geschied.
We leggen je in deel 2 uit hoe dat in de praktijk werkt.*
* Wil je deze niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Webpagina versus website
Besef dat SEO vooral gaat over webpagina’s – inclusief blogartikelen – en dus in mindere mate over websites. Slechts een enkele keer is een website het resultaat dat past bij de ingegeven zoekopdracht. Dit gebeurt alleen als er wordt gezocht op een bepaald type bedrijf of op bedrijfsnaam.
Het grootste deel van alle ingegeven zoekopdrachten gaat over onderwerpen en die informatie is in de regel te vinden op een webpagina. Daarom optimaliseer je niet alleen de website (techniek), maar besteed je vooral veel aandacht aan de content van iedere individuele webpagina.
Wat betekent dit? Moet je je zorgen maken?
Uit bovenstaande kun je het volgende opmaken:
- Google straft websites met duplicate content NIET, dus je krijgt géén penalties.
- Webpagina’s met content die Google ziet als duplicate content krijgen géén mooie positie op de resultaat-pagina’s van de zoekmachine.
- Maar is er kwade opzet in het spel, dan kan dit wel leiden tot penalties.
Wat zijn penalties?
Penalties worden door Google ingezet om websites te bestraffen die de richtlijnen overtreden.
Wat zijn de meest voorkomende overtredingen?
- Het manipuleren van zoekresultaten door bijvoorbeeld keyword stuffing.
- Het verkrijgen van onnatuurlijke vaak betaalde backlinks.
- Het verbergen van tekst voor de bezoeker, maar niet voor de zoekmachines.
- De content aanpassen op basis van wie het bekijkt (cloaking). Je toont dan de crawlers een andere versie dan een gewone bezoeker.
- En natuurlijk duplicate content bedoeld om Google’s resultaten te manipuleren.
Doel en resultaat
Het doel van deze penalties is om de kwaliteit van de zoekresultaten te waarborgen en te voorkomen dat zoekresultaten worden gemanipuleerd.
Penalties krijg je niet voor iedere misstap, maar kunnen bij een flinke misstap wel leiden tot een daling van de positie in de zoekresultaten of zelfs een volledige verwijdering hieruit.
Rangschikking van de website en de content daarop
Bovenstaande betekent dat de rangschikking van de website dus niet direct zal worden beïnvloed door duplicate content. De vraag blijft echter wel of de ranking van de website zelf schade ondervindt als er toch duplicate content op staat?
Maar aangezien niemand exact weet waarnaar Google kijkt en hoe het waarderingssysteem (algoritme) precies werkt, blijft het antwoord dus giswerk!
Toch zien diverse partijen dat alle content op een website wél een bijdrage leveren aan de waardering van Google voor de gehele website. Dit is tegenstrijdig met de beweringen van Google zelf.
Dit betekent ook dat er schade ‘kan’ zijn van duplicate content op de website, maar deze schade zal ook weer niet enorm groot zijn. Daarover hoef je je niet al te veel zorgen te maken, máár…
Om te voorkomen dat er problemen ontstaan met zoekmachines, is het nog steeds belangrijk om unieke en originele content te creëren.
Kwade opzet
Het wordt echter wel een risico als deze content misleidend bedoeld is om de resultaten van de zoekmachine te manipuleren en de gebruikers ervan te misleiden. Google geeft op zijn eigen website aan dat wanneer dit het geval is, Google de nodige maatregelen treft.
Dit houdt in dat de posities in de zoekresultaten van de betreffende websites benadeeld worden en de kans bestaat dat deze websites geheel niet meer in zoekresultaten worden getoond. Zie het verhaal van de penalties in de box hierboven.
Voorkomen blijft beter dan genezen
Vanwege bovenstaande argument is en blijft het belangrijk om unieke en originele relevante content te creëren en – indien nodig – laat je Google weten welke versie de originele is. Dat doe je onder andere met behulp van canonical tags* en dit kan ook zelfs nog na verloop van tijd.
Let dus op met het kopiëren van (andermans) content. Probeer ook niet om gekopieerde tekst met simpele trucjes uniek te maken. Bespaar jezelf de moeite en vergeet herschrijven, alinea’s wisselen, het synoniemen-boekje, et cetera, et cetera, ook maar heel snel.
This is probably more counter productive than actually helping your website.
John Mueller, Google Webmaster Trends Analyst van Google.
* Op canonical tags komen we in deel 2 uitgebreid terug en leggen ook uit hoe je ze in kunt zetten. Wil je deze niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
En denk ook aan de bezoekerservaring
Daarnaast kan duplicate content bijdragen aan een slechte bezoekersbeleving en ‑ervaring. Als mensen dezelfde inhoud op verschillende pagina’s tegenkomen, raken ze verward en waarschijnlijk gefrustreerd. Het vertrouwen in het merk is hiermee ook al niet gebaat.
Dit wil je allemaal voorkomen. Bovendien vindt Google doorverwijzen naar zo’n website helemaal niet slim en zal dit – doorgaans – ook niet zomaar doen.
Plagiaat, de verboden vruchten van het internet
Bij duplicate content denken de meeste mensen aan jatwerk, aan plagiaat, en dat is ook helemaal geen foute gedachte. Er moet een website of deel daarvan gevuld, dus we kopiëren wel ‘even’ een tekst van een andere website. Hatseflats, klaar, blogje eruit en over tot de orde van de dag.
Dat mag en kan natuurlijk nooit zonder toestemming van de eigenaar of de auteur. Daarnaast is het simpelweg respectloos naar elkaar. Er rusten niet voor niets auteursrechten op alle teksten en beelden die je waar dan ook tegenkomt, en niet alleen daarop.
Maar na bovenstaande begrijp je wel dat ‘jatwerk’ dus niet het volledige antwoord is op de vraag: wat is ‘duplicate content?’.

Wat betekent dit voor bloggen op LinkedIn?
Na onze eerdere blogartikelen over wel of niet bloggen op LinkedIn, kun je je terecht afvragen of het dupliceren van blogartikelen van de eigen website naar LinkedIn of andersom wel slim is.
Dit leidt ook zeker tot duplicate content, maar Google zou wel de neiging hebben om artikelen op LinkedIn meer te waarderen. Alhoewel dat in de praktijk niet overtuigend in de zoekresultaten terug te zien is.
Meer verkeer naar en op de website is natuurlijk erg goed voor Google.
Daarnaast bereik je wellicht een groter publiek of trek je via deze omweg mensen alsnog naar de website. Ons advies is om beide kanalen in te zetten en de content zo te creëren dat het elkaar aanvult en versterkt. Zo bereik je een groter publiek en genereer je meer verkeer naar en op de website, wat voor Google weer pluspunten oplevert.
Ga niet direct voor een ‘Lees meer’, maar denk liever aan content dat op elkaar inhaakt of kies voor een andere benadering van het onderwerp. Zorg ervoor dat de content op beide kanalen uniek en relevant is en zeker niet op nog meer plaatsen online voorkomt.
Shortcuts
Vind je dit te omslachtig? Dan hebben we de volgende shortcuts voor je, maar denk in eerste instantie altijd aan de reputatie van het merk.
En gaat het toch mis? Dan verdwijnt de versie van jouw voorkeur uit de zoekresultaten en komt de andere daarvoor in de plaats. Hoe erg is dat?
Wat te doen als je toch kiest voor duplicate content?
Als je toch besluit om een artikel zowel op LinkedIn als op de eigen website te publiceren, dan kun je het volgende doen om problemen met Google te voorkomen. Máár voor je al die moeite doet, zijn er ook een paar zaken die je moet weten.
- Google let op de datum – Als je een artikel eerst op de eigen website hebt gepubliceerd en deze later op LinkedIn plaatst, dan zal Google het eerste artikel als de belangrijkste versie beschouwen.
- Google let op de autoriteit van de afzender – Gebeurt het plaatsen – min of meer – gelijktijdig, dan kijkt Google bij het bepalen van welke versie van een pagina de voorkeur heeft naar de afzender en de reputatie van beide websites. LinkedIn ‘kan’ dan voorrang krijgen.
De vraag is dus eigenlijk: welke content wil je dat Google indexeert?
Is dat de eerst gepubliceerde, dan hoef je dus in principe niets of niet veel te doen.
Publiceer het artikel dan gewoon eerst op de eigen website. Pas na indexatie door Google kopieer je hem naar LinkedIn. Tenminste, als deze de voorkeur heeft en anders doe je het natuurlijk andersom. Je kunt de indexatie [hier] en [hier] controleren.
Is dit niet voldoende? Dan kun je het volgende doen:
- Zorg dat niet meer dan 1 op de 5 artikelen gepubliceerd op LinkedIn een duplicaat van de website is.
- Help Google door de inzet van de canonical tag als je wilt dat die op LinkedIn geïndexeerd wordt. Hierover meer in deel 2.
Conclusie
Dus je hoeft je geen grote zorgen te maken?
Eigenlijk hebben we de conclusie al gegeven onder de kop ‘De gevaren van duplicate content’. Het antwoord is ja en nee. Wanneer je grip wilt hebben op welke versie Google toont, dan moet je daarvoor wel wat inspanningen leveren, maar je zult geen enorme strafpunten of penalties krijgen.
Die krijg je wel als Google vermoed dat er kwade bedoelingen in het spel zijn, maar zolang als het om content van een en dezelfde bron gaat… no worries!
Met zinnen herschrijven voorkom je geen duplicate content, dus bespaar je de moeite. Het kan anders!
Op die inspanningen zoomen we in deel 2 in. We leggen je dan uit welke stappen je kunt nemen en hoe je die kunt nemen.
Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij de volgende box – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en zien we jou hier binnenkort weer terug. Tot gauw!
Wij helpen
Op het gebied van content-marketing, zakelijk bloggen, SEO, conversie én mensen verbinden aan het merk zijn wij een van de weinige specialisten in regio Den Haag. In deze regio ligt ons hart, net als bij ons vak.
Wij kunnen je dus ook helpen met duplicate content te voorkomen, bestaande problemen hiermee op te lossen of voor de toekomst hiervoor de beste werkwijze uit te zetten. En we leveren natuurlijk altijd maatwerk.
Je kunt ons bereiken via: [nummer opgeheven]. Bij geen gehoor mag je mij ook direct bellen op: 06 - 36 07 70 61.
Over de auteur
Nancy Moorman

Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van zakelijk bloggen, content-marketing, conversie-optimalisatie, branding, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.