Marktsegmentatie • Criteria voor bepalen doelgroep en buyer persona  [supplement]

Marktsegmentatie • Criteria voor bepalen doelgroep en buyer persona  [supplement]

Dit blogartikel bevat alleen criteria voor markt­segmentatie. Het is bedoeld als extra handvatten en ter inspiratie voor met name het identi­fi­ceren, bepalen en definiëren van de doelgroepen en/of de buyer persona’s.

 

Geografische segmentatie

  • Land;
  • regio;
  • woonplaats;
  • postcode / buurt.

Aanvullend

  • Klimaat;
  • tradities;
  • cultuur;
  • stad versus platteland (bereik­baar­heid en mentaliteit);
  • grootte van de gemeente (mentaliteit).

 

Demografische segmentatie

  • Inkomen (= koopkracht);
  • opleidingsniveau;
  • leeftijd;
  • gezin:
    • omvang;
    • samenstelling;
    • fase:
      • geboorte;
      • naar school;
      • puberteit;
      • uit huis;
      • huishoudelijke hulp;
      • pensioen;
      • et cetera;
  • geslacht – m/v/x en/of LGBTQIAPK+;
  • godsdienst;
  • etnische afkomst;
  • burgerlijke staat.

Verder inzoomen?

Lees meer over demografische segmentatie in ‘De doelgroep identificeren • 2/3 • Wat is segmenteren?’ of ga direct naar het kopje ‘Demografische criteria’.

 

Socio-economische segmentatie

  • Inkomen – hoe vaak met vakantie, uit eten, et cetera
  • opleiding – tempo carrière;
  • beroep – auto, telefoon en laptop van de zaak;
  • sociale klasse – bier versus wijn;
  • woonsituatie – villawijk, stadsbuurt, voorsteden, et cetera;
  • gezin:
    • omvang;
    • samenstelling;
    • fase:
      • geboorte;
      • naar school;
      • puberteit;
      • uit huis;
      • alleenstaand of samen­wonend/gehuwd;
      • wel/geen (schoolgaande) kinderen;
      • huishoudelijke hulp;
      • kinderen de deur uit;
      • pensioen;
      • et cetera;
  • godsdienst;
  • etnische afkomst.

 

Psychologische segmentatie

  • Persoonlijkheid / karakter;
  • perceptie (waarneming / gevoels­beleving);
  • normen, waarden, overtuigingen, voorkeuren, houdingen (attitudes), et cetera;
  • koopmotief en/of voordelen (benefits);
  • levensstijl.

Psychologische segmentatie richt zich vooral op interne motivaties en percep­ties en lijkt veel op de psychografische segmentatie die tegen­woordig vaak wordt gebruikt. Deze vorm deelt de markt op op basis van zowel deze psycho­lo­gische kenmerken als gedrags­matige kenmerken.

Onder gedrags­matige kenmerken vallen kenmerken over het gedrag van een persoon. Denk dan aan levenshouding, levensstijl, interesses, voorkeuren, smaak en vrijetijds­besteding. Je ziet hier ook enige overlapping.  Lees meer.

Verder inzoomen?

Lees meer over psychografische segmentatie in ‘De doelgroep identificeren • 2/3 • Wat is segmenteren?’ of ga direct naar het kopje ‘Psychografische criteria’.

 

Gedragssegmentatie (koopgedrag)

  • Aankoopgedrag;
  • verbruik (hoeveelheid);
  • gebruikspatronen / -moment(en);
  • merk­trouw / klantloyaliteit;
  • koopbereidheid;
  • klantvoorkeuren.

Mate van gevoeligheid voor:

  • prijs;
  • reclame;
  • service.

Deze criteria over het koopgedrag kun je aanvullen met kenmerken over het meer algemene gedrag van een persoon.

 

  • Levenshouding;
  • levensstijl;
  • interesses;
  • voorkeuren en smaak;
  • interessante gedragingen op het werk;
  • vrijetijdsbesteding.

Je ziet hier ook enige overlap met bovenstaande psycho­lo­gische segmentatie. Deze 2 komen samen in de momenteel vaker toegepaste psychografische segmentatie.

Verder inzoomen?

Lees meer over psychografische segmentatie in ‘De doelgroep identificeren • 2/3 • Wat is segmenteren?’ of ga direct naar het kopje ‘Psychografische criteria’.

 

Economische segmentatie

  • Inkomen;
  • koopkracht;
  • uitgaven-patronen;
  • economische status van consumenten.

 

Psychografische segmentatie

  • Normen en waarden – principes, idealen, overtuigingen, ethische standpunten;
  • attitudes – (levens)houding en/of gedragingen aan de hand van normen en waarden;
  • percepties – waarnemingen, opvattingen, interpretaties, visies, zienswijzen aan de hand van onze normen en waarden.

Wat zijn normen en waarden?

Eigenlijk zouden we ‘normen en waarden’ moeten omdraaien, want onze normen zijn gebaseerd op onze waarden. Daarom beginnen we met waarden.

Wat zijn waarden?

Onze waarden vormen de basis van onze overtuigingen en principes die ons gedrag, en (levens)houdingen aansturen. De manier waarop we de wereld waarnemen en interpreteren zijn ook hierop gebaseerd.

Waarden ontwikkelen zich door levensgebeurtenissen en interacties met anderen tijdens ons hele leven.

Deze waarden komen vaak voort uit invloedrijke aspecten (zaken) in ons dagelijks leven. Denk hierbij aan opvoeding, omgeving en levensgebeurtenissen en dus aan familie, klas- en buurtgenootjes, vrienden, collega’s, cultuur en sub-culturen, onderwijs, werk, religie, persoonlijke ervaringen, de maatschappij waarin we leven, kansen en bedreigingen, et cetera.

Waarden worden vaak in onze kindertijd gevormd en blijven zich ontwikkelen door contact (interacties) met anderen en door kleine en grote gebeurtenissen in ons leven.

Wat zijn normen?

Onze normen zijn vaak afgeleid van deze waarden en bepalen wat we als acceptabel gedrag zien binnen een bepaalde groep en/of binnen de samenleving. Normen zijn dan ook vaak minder persoonlijk dan waarden.

Veelgebruikte variabelen

  • Persoonlijkheid;
  • levensstijl:
    • activiteiten;
    • interesses;
    • opinie;
    • voordelen (benefits);
  • sociale klasse;
  • godsdienst;
  • geslacht;
  • etnische patronen.

Extra criteria

  • Hoe de vrije tijd wordt besteed;
  • online gedrag;
  • wat deze mensen lezen of kijken en waar ze dat doen;
  • waar je in contact komt met deze groep.

Verder inzoomen?

Lees meer over psychografische segmentatie in ‘De doelgroep identificeren • 2/3 • Wat is segmenteren?’ of ga direct naar het kopje ‘Psychografische criteria’.

 

Levensstijl-segmentatie

  • Activiteiten
    • vrijetijdsbesteding;
    • tijd voor werk/beroep;
    • tijd voor gezin.
  • Interesses
    • hobby’s;
    • ontspanning en amusement;
    • gezondheid.
  • Meningen
    • politiek;
    • sociale kwesties;
    • economisch.
  • Waarden
    • milieu;
    • familie;
    • religie;
    • dieren.

Verder inzoomen?

Lees meer over levensstijl-segmentatie in ‘De doelgroep identificeren • 2/3 • Wat is segmenteren?’ of ga direct naar het kopje ‘Levensstijl-criteria’.

 

Benefit-segmentatie

Je kunt hierbij denken aan 2 soorten voordelen:

  • Emotionele voordelen;
  • functionele (praktische) voordelen.

Emotionele voordelen

Emotionele voordelen zijn de positieve gevoelens die klanten ervaren door het gebruik van een product of dienst. Deze voordelen zijn vaak persoonlijk en gebaseerd op de waarden en emoties van de klant.

 

  • Status (sociale aanzien);
  • trots – denk hierbij ook aan producten die milieu-, diervriende­lijk­heid en duurzaam zijn;
  • tevredenheid, voldoening, geluk, et cetera;
  • identiteit versterkend;
  • vertrouwen – gevoel van veiligheid en betrouw­baarheid.

Functionele (praktische) voordelen

Functionele voordelen zijn praktische voordelen en kunnen vaak gemeten en geëva­lu­eerd worden op basis van presta­ties en kenmerken van het product.

 

  • Gebruiksgemak;
  • prestatie – snelheid, efficiëntie, duurzaam­heid, effecti­vi­teit, et cetera;
  • prijs – prijs-kwaliteit-verhouding*;
  • veiligheid;
  • betrouwbaarheid.

* Wij weten dat je woorden als prijs-kwaliteit-verhouding mag schrijven als prijs-kwaliteitverhouding en daarnaast weten we ook dat we diverse andere woorden geheel aan elkaar mogen schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 wel­­over­­wogen redenen niet.  Lees meer.

Verder inzoomen?

Lees meer over benefit-segmentatie in ‘De doelgroep identificeren • 2/3 • Wat is segmenteren?’ of ga direct naar het kopje ‘Opdelen aan de hand van voordelen’.

 

Motivatie-segmentatie

Ga op zoek naar: het waarom. Waarom zoeken deze mensen naar een specifieke dienst of product? Dit zijn de zogenaamde aankoop-intenties.

Wanneer je onderstaande lijst bekijkt, zie je meerdere punten van boven­staande lijsten terugkomen.

 

  • Behoeften, drijfveren en gevoelens
    • basis-behoeften – veiligheid, comfort, ontkomen aan angst en zorgen, et cetera;
    • zelf-actualisatie – persoonlijke groei en ambities (carrière, educatie, et cetera), vervulling, trots, zelfvertrouwen (avontuur, nieuwe ervaringen), doelen op korte termijn, doelen op lange termijn (financiële doelen, gezondheidsdoelen, et cetera);
    • sociale behoeften en erkenning – acceptatie, vriendschap, respect, et cetera;
    • vreugde en plezier;
    • speciale interesses – hobby’s en entertain­ment.
  • Waarden, normen en sociale invloeden
    • persoonlijke waarden – eerlijkheid, verantwoorde­lijk­heid, et cetera;
    • maatschappelijke normen en verwachtingen;
    • invloed van familie en vrienden;
    • invloed van sociale media en influencers.
    • culturele achtergrond en tradities;
    • lidmaatschap van sportclubs, hobbyclubs, specifieke sub-culturen, et cetera.
  • Persoonlijkheidskenmerken, levensfase en situaties, voorkeuren en aversies
    • introvert versus extravert;
    • risicozoekend versus risicomijdend.
    • leeftijd en levensfase – pubers, jong volwassenen, ouders, gepensio­neerden, et cetera;
    • specifieke levenssituaties – verhuizing, geboorte van een kind, et cetera.
    • specifieke voorkeuren – luxe producten, duurzaamheid, et cetera;
    • specifieke aversies – tegen verspilling, tegen slechte kwaliteit, et cetera.
  • Ervaringen
    • tevredenheid of ontevredenheid met eerdere aankopen;
    • invloed van ervaringen met het merk en klantloyaliteit;
    • gemeenschappelijke ervaringen – Hierbij kun je denken aan iets speciaals in een bepaalde periode van hun leven: hun schooltijd, de tijd dat ze volop uitgingen of bijvoorbeeld tv‑programma’s waarvoor ze (vroeger) aan de buis gekluisterd zaten. Denk hierbij ook aan subculturen.

Verder inzoomen?

Lees meer over motivatie-segmentatie in ‘De doelgroep identificeren • 2/3 • Wat is segmenteren?’ of ga direct naar het kopje ‘Opdelen aan de hand van motivatie’.

 

Verder inzoomen?

Wil je verder inzoomen op zaken als doelgroepen, buyer persona’s en/of de content-marketing-strategie? Dan kun je gaan naar de verzameling met alle artikelen ter voorbereiding op de content-marketing-strategie.

 

Over de auteur
Nancy Moorman

Nancy Moorman - Content creator, merkenbouwer & conceptor

Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ content­maker of merken­bouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karak­ter zeer breed onder­legd en altijd even toege­wijd. Nancy begon ooit als werk­tekenaar, maar schoolde al snel bij tot copy­writer.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijk­heden. Dat doet ze eigen­lijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplos­singen en is daarbij dus niet wars van inno­vaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!

 

Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere inte­res­sante infor­ma­tie op het gebied van content-marke­ting, zake­lijk blog­gen, con­ver­sie-opti­ma­li­sa­tie, bran­ding, SEO en alles daar­omheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.

Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.



<< Direct terug naar home