Zoekwoorden-onderzoek • Wat, waar, hoe… en wat bepaalt de beste keuze? • 1/2

Zoekwoorden-onderzoek • Wat, waar, hoe… en wat bepaalt de beste keuze? • 1/2

Wanneer je de vindbaarheid van de website wilt verbeteren, betekent dat meestal dat je de positie van de website in Google wilt verhogen. Deze positie is gekoppeld aan zoekwoorden. Per zoekwoord ga je de ranking dan aanpakken.

Stel je bent boekhouder in Den Haag, dan wil je daarop gevonden worden. Alleen je bent niet de enige en anderen staan al jaren bovenaan. Voor je die van hun troon hebt gestoten… Heb je even?

Beter kies je dan een andere (legale) weg, want die zijn er. We zoomen in!

Wat gaan we doen?

Voor we in het zoekwoorden-onderzoek zelf duiken, informeerden we je eerst over de zoekintentie en het belang ervan. Kennis van de zoekintentie gaat je straks helpen met het onderzoek naar de effec­tiefste zoekwoorden.

Na deze achtergrond-informatie duiken we nu in 2 delen in het zoekwoorden-onderzoek zelf. Daarna sluiten we de reeks af met een stappenplan voor het uitvoeren van het zoekwoorden-onderzoek. Hierin komt dan alles samen.

  • Deel 1 – Inleiding tot het zoekwoorden-onderzoek.
  • Deel 2 – We zoomen in op zaken als concurrentie met betrekking tot de effec­ti­vi­teit van zoekwoorden, de moeilijkheidsgraad van zoekwoorden, short tail keywords vs. long tail keywords en de Keyword Effectiveness Index (KEI).  Direct naar deel 2.
  • Stappenplan – We gaan in 10 stappen op kritische wijze van oververzadigde zoekwoorden naar de effec­tiefste zoekwoorden.  Direct naar stappenplan

Eerst meer weten?

Lees dan:

Of ga naar het over­zicht van alle blog­artikelen over zoek­machine-opti­ma­li­satie (SEO). Wil je dat wij je op de hoogte houden van nieuwe artikelen op het gebied van zoek­machine–opti­ma­li­satie en gerela­teerde onder­­werpen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert.  Klik hier.

 

Inleiding
Het probleem van de oververzadigde zoekwoorden

Oververzadigde zoekwoorden zijn zoek­woor­den waarvoor al een (extreem) groot aantal zoekresultaten bestaat. Dit maakt het voor nieuwkomers extreem moeilijk om in deze markt te concurreren.

Om de kans op succes te vergroten, kun je je dan beter focussen op zoekwoorden met minder concurrentie, zelfs als het zoekvolume véél lager is! We leggen het uit.

Een voorbeeld

Stel je hebt na lang testen hét recept voor suikerbrood gemaakt. Je wilt dat dit recept wordt opgepikt door de zoekmachine en wereldwijd wordt aangeboden aan iedereen die suikerbrood wil bakken. Het ligt voor de hand dat de ingezette zoekwoorden ‘suikerbrood’ en ‘recept’ of ‘bakken’ zullen zijn.

Alleen zijn er inmiddels al duizenden suikerbrood-recepten online te vinden. Deze zoekwoorden zijn oververzadigd. Wat nu?

Gelukkig zijn er oplossingen en vaak nog tal van andere mogelijke zoekwoorden waarmee je kunt werken. Dit is waarom het zoekwoorden-onderzoek vergezeld moet gaan van een kritische blik.

Wij weten dat je woorden als suikerbrood-recepten en zoekwoorden-onderzoek ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 wel­­over­­wogen redenen niet.  Lees meer.

Wat is het zoekvolume?

Zoekvolume verwijst naar het aantal zoekopdrachten dat mensen uitvoeren op een bepaald zoekwoord binnen een bepaalde periode. Dit is meestal per maand. Het geeft een indicatie van hoe populair of relevant een bepaald onderwerp is op basis van het aantal mensen dat er naar zoekt.

 

Wat zijn zoekwoorden of trefwoorden?

Wanneer iemand (m/v/+) iets zoekt in een zoekmachine, start hij met een zoekopdracht. Deze zoekopdracht bestaat uit 1 of meerdere woorden. Dit noemen we zoekwoorden, trefwoorden of zoektermen. We houden het in deze tekst verder op zoekwoorden.

Zoekwoorden vormen de basis van zoek­machine-opti­ma­li­sa­tie (SEO) en het vinden van de juiste zoekwoorden is het begin van elk SEO-project.

Je moet natuurlijk begrijpen wat mensen zoeken met behulp van Google*, om vervolgens Google te helpen het resultaat te bieden dat overeenkomt met wat mensen (denken te) willen.

Je begint dus altijd met het uitzoeken van zoekwoorden en het definiëren van de belangrijkste zoekwoorden; oftewel de ‘focus-zoekwoorden’.

* Aangezien de zoek­machine van Google met 90% van alle zoek­opdrachten veruit het grootste markt­aandeel op het gebied van zoek­machines in Nederland heeft, gaat SEO in Nederland zo goed als altijd over Google. Lees meer hier­over bij het kopje ‘SEO gaat in Nederland altijd over Google’ in ‘Hoe werken Google en andere zoekmachines’.

 

Werk met focus-zoekwoorden in plaats van zoekwoorden

Zoekwoorden zijn termen die mensen gebruiken in zoekmachines om informatie te vinden. Focus-zoekwoorden zijn specifieke termen die je selecteert om je met de content van de website op te richten. Je zet ze in bij het optimaliseren om een ​​specifieke doelgroep aan te trekken.

Het gebruik van focus-zoekwoorden helpt je dus om de content te optimaliseren voor de rankings in Google en zo relevant verkeer naar de website te trekken.

Je moet dus voor je begint met de content produceren en/of te optimaliseren, deze focus-zoekwoorden bepalen.

Oftewel, focus-zoekwoorden…

… vormen het hoofddoel van het zoekwoorden-onderzoek.
… zijn de basis van de SEO-strategie.
… bepalen de richting van de content-creatie en -optimalisatie.

Wat is het verschil met zoekwoorden?

Zoekwoorden zijn de algemene termen die mensen gebruiken bij het zoeken naar informatie, terwijl focus-zoekwoorden specifieke termen zijn die gericht zijn op een bepaalde doelgroep of niche binnen een bepaald onderwerp (zoekwoord).

Kort door de bocht kun je stellen dat zoekwoorden globaler zijn dan focus-zoekwoorden. Je hebt er ook vaak veel meer, ze zijn minder tactisch, maar ze ondersteunen vaak wel focus-zoekwoorden. Hierop komen we hieronder nog uitgebreider terug.


Kenmerken focus-zoekwoorden

  • Strategische waarde – Focus-zoekwoorden vormen de basis van je SEO-strategie en bepalen de richting van de content-creatie en optimalisatie.
  • Kernwoorden – Het zijn de primaire woorden of zinnen die de website of content het beste beschrijven.
  • Relevantie – Het zijn de zoekwoorden die relevant zijn voor de doelgroep(en) en het aanbod.
  • Concurrentie – Focus-zoekwoorden hebben een acceptabele concurrentiegraad, waardoor je kans hebt om te ranken.
  • Zoekvolume – Focus-zoekwoorden hebben (nog net) voldoende zoekvolume om relevant verkeer naar de website te genereren.

Verschil met zoekwoorden

  • Breder scala met minder waarde – Omvatten alle woorden en zinnen die relevant zijn voor de website of content.
  • Tactisch – Zoekwoorden worden gebruikt om de website te optimaliseren voor verschillende zoekopdrachten.
  • Onbeperkt – Je kunt op verschillende zoekwoorden optimaliseren.
  • Variëteit – Gebruik synoniemen, long-tail keywords en LSI-keywords* om de content te optimaliseren.

* LSI-keywords zijn woorden of zinsdelen die qua betekenis gerelateerd zijn aan het focus-zoekwoord. Door LSI-keywords in de content op te nemen, help je zoekmachines beter te begrijpen waar de content over gaat en verbeter je de relevantie ervan voor zoekopdrachten. Dit kan de SEO-presta­ties van de content verbeteren en helpen om een breder publiek aan te spreken. LSI staat voor Latent Semantic Indexing.

Onderlinge samenwerking

Focus-zoekwoorden en zoekwoorden werken samen.

 

  • Focus-zoekwoorden bepalen de richting van je SEO-strategie.
  • Zoekwoorden worden gebruikt om de website te optimaliseren voor verschillende zoekopdrachten.
  • Het aantal focus-zoekwoorden is beperkt, terwijl je een onbeperkt aantal zoekwoorden kunt inzetten.

Door ze effec­tief met elkaar te combi­neren, kun je de vind­baar­heid van de website verhogen en meer relevant verkeer genereren.


De voordelen van focus-zoekwoorden

  • Gerichte content – Met de inzet van focus-zoekwoorden creëer je content die gericht is op de behoeften van de doelgroep(en) en relevant is bij de gekozen zoekwoorden.
  • Efficiënte optimalisatie – Focus-zoekwoorden optimaliseren de website extra door gebruik in de titel, meta-tags, headings en content.
  • Betere vindbaarheid – Door de inzet van focus-zoekwoorden verhoog je de vindbaarheid van de website in zoekmachines.
  • Meer verkeer – Door de inzet van focus-zoekwoorden genereer je doorgaans meer relevant verkeer naar de website.

Hoe vind je de juiste focus-zoekwoorden?

Het vinden van de juiste focus-zoekwoorden is niet een trucje dat in een paar minuten uit te voeren is of te automatiseren is. Een grondige analyse vergt helaas wel wat tijd en energie.

 

  • Zoekwoord-onderzoek – Doe grondig onderzoek om de juiste focus-zoekwoorden te vinden die relevant zijn voor de website én de doelgroep(en).
  • Keyword tools – Gebruik tools zoals Google Keyword Planner, SEMrush of Ahrefs om per zoekwoord zoekvolumes en de concurrentie te analyseren.
  • Concurrentie-analyse – Analyseer de focus-zoekwoorden van de concurrentie om te zien waar kansen liggen.

Kies vervolgens focus-zoekwoorden die relevant zijn voor de doelgroep(en), voldoende zoekvolume hebben en een acceptabele concurrentie-graad. Beperk je tot 1 á 3 focus-zoekwoorden per pagina.

Een dynamisch proces

Het is belangrijk om te beseffen dat de keuze van focus-zoekwoorden een dynamisch proces is. Je moet de focus-zoekwoorden periodiek evalueren en bijsturen op basis van de presta­ties van de website en de veranderingen in de zoekmachine-criteria.


Conclusie

Het definiëren van focus-zoekwoorden is een belangrijke stap in de SEO-strategie. Door de juiste focus-zoekwoorden te kiezen en te implementeren, kun je de vindbaarheid van de website verbeteren en meer relevant verkeer genereren.


Extra tips

  • Gebruik focus-zoekwoorden in de titel, meta-tags, headings en content van de website.
  • Varieer in het gebruik van zoekwoorden en gebruik synoniemen, long tail keywords en LSI-keywords om de content te optimaliseren.
  • Monitor de presta­ties van de focus-zoekwoorden en zoekwoorden om te zien of ze effec­tief zijn.

 

Op zoek naar de interessantste zoekwoorden

Tijdens een zoekwoorden-onderzoek verzamel je alle relevante informatie die je kunt vinden over 1 of meerdere zoekwoorden waarop de website of organisatie zich richt. Maar wat is die relevante informatie?

 

  • Zoekvolume – Hoe vaak zoeken mensen naar een bepaald zoekwoord in een bepaalde regio of in een bepaald land?
  • Concurrenten – Welke websites of organisaties staan momenteel in de top 5 of top 10 voor dit zoekwoord?
  • Concurrentie-kracht – Hoeveel websites worden momenteel met dit zoekwoord aangeboden door Google?
  • Moeilijkheidsgraad en effectiviteit – Hoe moeilijk of eenvoudig zal het zijn om uiteindelijk hoog te scoren op dit zoekwoord?
  • Zoekintentie achter het zoekwoord – Wat is het doel van iemand die zoekt op dit zoekwoord, de achterliggende behoefte?

 

Maak gebruik van SEO-tools

Online worden allerhande gratis en niet gratis SEO-tools aangeboden. We lichten er een paar uit en toe.


Google Keyword Planner

Google Keyword Planner is een hulpmiddel om het zoekvolume voor een specifieke regio en over een bepaalde periode te achterhalen. Het geeft niet alleen inzicht in het zoekvolume, maar ook in de concurrentie voor verschillende zoekwoorden.

Deze tool is gratis en eenvoudig in gebruik, maar toont je alleen het exacte zoekvolume wanneer je actief adverteert in Google Ads (SEA).

Hoe werkt het?

Je kiest eerst het land of de stad waarvoor je het zoekvolume wilt controleren, dan de taal en voert als laatste de zoekwoorden in.

Wat kun je ermee?

  • Je kunt nieuwe zoekwoorden ontdekken, want de tool biedt suggesties voor nieuwe zoekwoorden die gerelateerd zijn aan de zoekwoorden die je hebt ingevuld.
  • Je kunt het historische zoekvolume ophalen voor maximaal 10 zoekwoorden tegelijk.
  • Je kunt zoekwoord-voorspellingen genereren, maar dit werkt alleen bij advertenties.

Link

Naar Google Keyword Planner.


Google Analytics

Google Analytics is een tool om inzicht te krijgen in alles wat er op de website gebeurt en van onschatbare waarde om inzicht te krijgen in de SEO van de website. Belangrijk voor de SEO, maar in mindere mate voor de zoekwoorden. Toch biedt het hiervoor wel weer diverse inzichten.

Wat toont het?

  • Bronnen – Uit welke kanalen de bezoe­kers komen, zoals e-mail, social media, een orga­nisch zoek­resul­taat of betaald zoekresultaat in Google.
  • Herkomst – Uit welke landen en/of steden de bezoe­kers komen.
  • Apparaten en browsers – met welke apparaten (mobiel, desktop of tablet) mensen de website hebben bezocht en met welke browser (Safari, Chrome, et cetera).
  • Bezochte pagina’s – Wat zijn de meest bezochte pagina’s gedurende een bepaalde periode?
  • Duur – Hoe lang mensen op de website of op een specifieke pagina ervan bleven (sessieduur of tijd op pagina).
  • Bounce-rate – Het percentage mensen tan de website verlaat na een bezoek aan 1 pagina.  Lees meer.
  • Doel – Waar mensen naar zochten op de website, maar alleen als de website een zoekfunctie bevat.
  • Conversies – Het aantal conversies als een verkoop in de webshop of een ingevuld formulier, de conversie-waarde en uit welk kanaal de conversies kwamen.

Wat kun je ermee?

Als SEO-specialist zul je waarschijnlijk Google Analytics gebruiken voor inzichten in:

  • Het aantal organische bezoe­kers uit de zoekmachine.
  • Het aantal conversies uit organische zoekresultaten.
  • Het gedrag van organische bezoe­kers op bepaalde pagina’s.
  • De top landingspagina’s uit organische zoekresultaten.

Link

Naar Google Analytics.


Google Search Console

Net als Google Analytics biedt Google Search Console [voorheen Google Webmaster Tools] aanvullende tools die je kunt gebruiken om de online presta­ties van de website te analyseren.

Ook dit is geen traditionele tool voor zoekwoorden-onderzoek, maar kan waardevolle informatie bieden die je kunt gebruiken om je zoekwoorden-strategie te ondersteunen.

Wat toont het?

  • Zoekopdrachten – Google Search Console toont zoekopdrachten die gebrui­kers hebben gebruikt om de website te vinden. Dit kan helpen met het identificeren van:
    • Relevante zoekopdrachten – Welke zoekopdrachten leiden daadwerkelijk tot verkeer naar de website?
    • Onverwachte zoekopdrachten – Zoekopdrachten waar de website voor rankt, maar die nooit echt zijn geoptimaliseerd.
    • Gemiste kansen – Zoekopdrachten met laag volume of lage concurrentie die wel relevant zijn voor de website, maar waarvoor deze nog helemaal niet of onvoldoende rankt.
  • Klikken en impressies – Naast zoekopdrachten, toont Google Search Console ook het aantal keren dat er naar aanleiding van een zoekopdracht de website is vertoond (impressies) en het aantal keren dat er op een link naar de website is geklikt (klikken). Dit kan helpen bij het bepalen van welke zoekwoorden effec­tief conver­teren naar website-bezoekers.
  • Positiegegevens – Google Search Console kan tonen op welke gemiddelde positie de website rankt voor specifieke zoekopdrachten. Dit is nuttig om te zien hoe de website presteert voor zoekwoorden die je target en of waar je moet optimaliseren om hoger te ranken.

Wat kun je ermee?

Met de verkregen informatie kun je de zoekwoorden-strategie verbeteren en wel op de volgende manieren.

 

  • Focus op zoekopdrachten die al verkeer genereren en optimaliseer de content om nog beter te ranken.
  • Target onverwachte zoekopdrachten met waardevolle content om dit verkeer te behouden en optimaal te converteren.
  • Identificeer nieuwe zoekwoorden met laag volume of lage concurrentie. Voeg deze zoekwoorden toe aan de content-marketing-strategie om nieuwe bezoe­kers aan te trekken.
  • Volg de presta­ties van de zoekwoorden in de loop der tijd. Observeer hoe ranking en verkeer veranderen voor specifieke zoekwoorden. Pas je strategie aan op basis van deze gegevens.

Link

Naar Google Search Console.


Andere tools

Er zijn nog veel meer tools die je kunt gebruiken voor zoekwoorden-onderzoek, maar zoals altijd hangt de beste tool af van de behoeften en het budget. Wie net begint, kan beginnen met een van de gratis tools. Als je later meer geavanceerde functies nodig hebt, kun je investeren in een betaalde tool.

Laten we de meest populaire tools noemen.

Gratis tools

  • Answer the Public – Deze tool helpt je om long tail keywords te vinden op basis van vragen die mensen online stellen.  Naar website.
  • Google Trends – Deze tool laat je zien hoe de populariteit van zoekwoorden in de loop van de tijd is veranderd in verschillende regio’s en talen.  Naar website.
  • Ubersuggest – Deze tool biedt vergelijkbare functionaliteit als de Google Keyword Planner, maar met meer data en gratis functies.  Naar website.

Betaalde tools

  • Ahrefs – Deze tool biedt een breed scala aan functies voor zoekwoorden-onderzoek, concurrentie-analyse, SEO en online marke­tingNaar website.
  • KWFinder – Deze tool is gericht op zoekwoorden-onderzoek en biedt een zeer gebruiksvriendelijke interface.  Naar website.
  • Moz – Deze tool biedt tools voor zoekwoorden-onderzoek, backlink-analyse en site auditing.  Naar website.
  • SE Ranking – Een all-in-one SEO-platform dat diverse tools voor zoekwoorden-onderzoek aanbiedt.  Naar website.
  • SEMrush – Deze tool is vergelijkbaar met die van Ahrefs.  Naar website.

Extra noot

Laten we even terug gaan naar de concurrentie op een zoekwoord. De resultaten van Google Keyword Planner zeggen niets over de organische concurrentie voor het zoekwoord. SEO-tools als Semrush, Ahrefs en SE Rankings laten wel de organische concurrentie voor een zoekwoord zien.

 

Aan de slag

Wellicht denk je waarmee? Zorg dat je toegang hebt tot Google Keyword Finder, Google Analytics en Google Search Console. Snuffel er alvast wat rond.

Bekijk ook of gratis proefperiodes op de betaalde platformen interes­sant zijn en zet alles in de startblokken, want dan kun je straks met de informatie van deel 2 direct aan de slag.

In deel 2 zoomen we in op:

Aansluitend bieden we je ook nog een stappenplan om het zoekwoorden-onderzoek zelf slim aan te pakken. En kom je er niet uit? Dan staat ons blog vol met allerhande tips om je hierbij te helpen. Uiteraard staan wij voor je klaar.


Wat je moet doen als je nog meer wilt weten?

Dan meld je je uiteraard onder­aan – voor­bij de volgende box – direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding als er een nieuw artikel online staat.

Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!

Uitbesteden heeft zo zijn voordelen

Uitbesteden is ook een inte­res­san­te optie en kan uiter­aard aan the Content Care Company. Je snapt dat ‘de online zorg voor meer klanten voor onze klanten’ onze core­business is en zoekmachine-optimalisatie (SEO) daarvan een belangrijk onderdeel vormt.

Dit doen we in nauwe samen­werking met of voor zowel dienst­verlenende orga­ni­sa­ties (B2B en B2C) als non-profit-organisaties in met name de regio Den Haag. We kunnen álles uit handen nemen, maar werken net zo graag samen of zorgen voor deel­oplos­singen. Hierdoor kan ieder­een doen waar die goed in is, is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend.  Lees hier meer over onze zorgverlening.

Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Dan hoef je alleen maar te bellen met: 070 - 381 91 81.


Over de auteur
Nancy Moorman

Nancy Moorman - Content creator, merkenbouwer & conceptor

Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ content­maker of merken­bouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karak­ter zeer breed onder­legd en altijd even toege­wijd. Nancy begon ooit als werk­tekenaar, maar schoolde al snel bij tot copy­writer.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijk­heden. Dat doet ze eigen­lijk met alles dat met haar vak­gebied te maken heeft. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplos­singen en ze is zeker niet wars van inno­vaties. Geen detail verliest ze hierbij uit het oog en… wat beter kan, kan beter!

 

Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van zoekmachine-optimalisatie (SEO), conversie-optimalisatie, content-marketing, zakelijk bloggen, branding en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.

Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.



<< Direct terug naar home