Google Core Update 2024 • Wat betekent dit voor (lokale) dienstverleners?
Wat betekent de Google Core Update 2024 voor websites van lokale dienstverleners? Zijn die straks niet meer vindbaar of staan ze opeens bovenaan? Is er reden voor paniek? Ja en nee.
Google wil met deze grote update de kwaliteit van zoekresultaten drastisch verbeteren. Dit door onder andere ‘unhelpful content’ en manipulatieve SEO-praktijken te verbannen uit de zoekresultaten. Dit kan wel eens een revolutie in de online vindbaarheid van lokale bedrijven teweegbrengen. Wie weet?
Dit betekent niet dat je onderuit kunt gaan hangen, maar wel dat je (nog steeds) keihard moet werken aan je SEO. Daarbij kun je maar beter spelen volgens de laatste spelregels van Google. Welke dat zijn? We zoomen in!
Eerst meer weten?
Lees dan:
- Zoekwoorden-onderzoek • Wat is de zoekintentie en het belang ervan?
- Zoekwoorden, wel of niet opnemen in de tekst? [eenvoudige uitleg + tips]
- Wat is SEO? En zoekmachine-optimalisatie? En hoe werkt het?
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over zoekmachine-optimalisatie (SEO). Wil je dat wij je op de hoogte houden van nieuwe artikelen op het gebied van zoekmachine–optimalisatie en gerelateerde onderwerpen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Inhoud
Inleiding
Wat is de Google core update 2024?
Begin maart 2024 rolde Google een belangrijke core update met de naam ‘March 2024 core update’ uit.* Het doel van deze update is de kwaliteit van (organische) zoekresultaten drastisch te verbeteren.
Wellicht denk je nu: was dat dan nodig?
* Het doorvoeren van de gehele update zal naar verwachting een maand duren, want meerdere systemen moeten worden bijgewerkt en worden vrijgegeven.
Belangrijke noot
Het is belangrijk te beseffen dat niemand de toekomst kan voorspellen en dit blogartikel puur is gebaseerd op de aankondiging van Google, onze eigen verwachtingen hiervan en de verwachtingen die SEO-specialisten wereldwijd hiervan hebben. De resultaten die we gaan zien van deze update zullen in de loop der tijd steeds meer duidelijkheid geven. Zie verder onze algemene disclaimer.
Doelwit #1
Content van lage kwaliteit
Volgens Google was dat inderdaad nodig. Volgens Google en de alsmaar groter wordende stroom aan klachten, zou het web vol staan met content van lage kwaliteit en niet-originele content. Het laatste jaar is het gebruik van generatieve kunstmatige intelligentie (generative AI) als ChatGPT* enorm toegenomen.
We expect that the combination of this update and our previous efforts will collectively reduce low-quality, unoriginal content in search results by 40%.
Elizabeth Tucker, Director of Product, Search at Google
HIerdoor is deze vorm van webvervuiling nog eens extra snel toegenomen en nog steeds toe aan het nemen. ‘Unhelpful content’ lijkt de regel te worden in plaats van de uitzondering. Lekker makkelijk én snel.
Helaas maakt het daaropvolgende door Google geobserveerde bezoekersgedrag Google duidelijk niet blij. Google kan bij de meeste websites zien hoe lang een bezoeker (m/v/x) op een pagina blijft hangen en wat hij vervolgens doet. Dit gedrag is een indicatie van de kwaliteit van de content en wordt meegenomen door het algoritme voor de eindscore.
Wat Google aan deze unhelpful content gaat doen? Daarop komen we zo terug.
* Naast ChatGPT van OpenAI zijn er misschien wel honderden al dan niet duizenden aanbieders van generatieve kunstmatige intelligentie (generative AI). Andere grote spelers op dit moment zijn Copilot van Microsoft en Gemini van Google. Daarnaast zijn er ook nog eens enorm veel generatoren van minder bekende aanbieders. Deze markt groeit explosief.
Van het enorme aanbod hebben de meeste zeer specifieke doelen. De meer bekende aanbieders richten zich op tekst, maar ook beeld en video worden aangeboden.
Generative AI wordt al volop ingezet binnen e‑commerce voor onder andere live-chat, maar ook software-ontwikkelaars maken er al volop gebruik van generative AI. In bijna alle sectoren is generative AI al geïntroduceerd of wordt er al flink mee geëxperimenteerd. Zelfs in de gezondheidszorg wordt generative AI al volop ingezet. The sky is the limit, maar om de tekst in dit blogartikel leesbaar te houden, noemen we alleen ChatGPT steeds als voorbeeld. Lees meer.
Wat is er mis met teksten van ChatGPT?
Teksten genereren met ChatGPT of andere generative AI heeft voordelen zowel op het vlak van efficiëntie als op creatief vlak. Tegelijk zijn er ook nadelen en dat geldt zeker als het om content voor op het internet gaat.
Weinig nieuwe waarde
De door AI gegenereerde output is vaak algemeen en gebaseerd op bestaande teksten. Het voegt over het algemeen geen nieuwe waarde toe en biedt vaker niet dan wel antwoord op werkelijke zoekvragen.
Wil je echt de diepte in met een onderwerp, want dat is goed voor de ranking in Google’s zoekmachine? Dan kan generative AI als ChatGPT flink wat moeite hebben met het begrijpen en beantwoorden van je prompt (opdracht).
Weinig authenticiteit en meer
Daarnaast biedt de output van generative AI weinig authenticiteit, mist het vaak nuances en emoties zoals mensen dat wel met taal kunnen overbrengen. Ook loop je het risico op feitelijke onjuistheden en is de tekst vaak langdradig door regelmatig in herhaling te vallen. ‘Beknopt en toch duidelijk’ schijnt voor AI toch lastig te zijn.
Wollige teksten
Zelf zien we ook dat teksten vaak vertalingen moeten zijn van Engelse teksten en daardoor ‘passief’ worden. Passieve teksten zijn vaak omslachtig door overbodige woorden, bijvoorbeeld ‘Het geld zal worden opgehaald door de man’ in plaats van ‘De man haalt het geld op’.
Dit soort teksten zijn niet alleen saai waardoor de lezer snel verveeld raakt en afhaakt, ze komen ook nog eens zeer onprofessioneel over.
Wij vermoeden dat de AI denkt in het Engels. Het vertaalt jouw prompt eerst naar het Engels en vertaalt het Engelse resultaat razendsnel weer terug naar het Nederlands. Hierdoor zie je soms woordkeuzes, waarvoor wij Nederlanders niet snel of gewoon nooit zouden gaan.
Inspiratie en/of uitgangspunt
Wij zien echter geen probleem als je door AI gegenereerde tekst als inspiratie of uitgangspunt gebruikt. Daarna is het aan jou om de tekst niet alleen te controleren, maar ook flink te redigeren… om er jouw content van hoge kwaliteit van te maken.
Ken de beperkingen, wees kritisch op de kwaliteit en controleer de feiten zeer grondig. Reken af met passief taalgebruik, vertrouw nooit op feiten en zorg voor authenticiteit! Dan komt het vast wel goed.
Doelwit #2
Manipulatieve SEO-praktijken
Ondanks eerdere updates waren er toch nog steeds een paar trucjes die je kon toepassen om de ranking van de website in Google positief te beïnvloeden. Met die vorm van spam wil Google nu ook gelijk maar voor eens en voor altijd afrekenen.
Dit zijn aardig wat aanpassingen aan het algoritme, maar we bespreken alleen die die de grootste impact zullen hebben.
Wat betekent dit en wat nu?
Google wil de meest nuttige informatie op het web weergeven en niet-originele content in de zoekresultaten verminderen. Door verbeteringen aan de kunstmatige intelligentie (AI) en verfijningen van het algoritme wil Google…
- Unhelpful content met 40% verminderen.
- Manipulatieve SEO-praktijken bestraffen.
- Overgehevelde domeinnamen worden aangepakt.
- Met het meeliften op de reputatie van andere websites wordt afgerekend.
We leggen het allemaal uit en vertellen je meer over hoe dit de vindbaarheid van websites van lokale dienstverleners in Google’s zoekmachine kan beïnvloeden. We reiken je gelijk de eerste hand om hier goed mee om te gaan en te zorgen voor een mooie en eerlijke plek op resultaat-pagina’s.
Wij weten dat je woorden als resultaat-pagina’s ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Revolutie voor lokale bedrijven? Of toch niet?
In de intro schreven we dat deze update wel eens een revolutie in de online vindbaarheid van lokale bedrijven teweeg kan brengen, maar een kritische kanttekening is hierbij wel nodig.
Allereerst kan niemand voorspellen wat de impact van de update voor een individuele website precies gaat zijn. Wel zijn er sterke vermoedens dat door het afstraffen van manipulatieve SEO-praktijken ons een revolutie te wachten staat.
Lokale focus kan een groot voordeel blijken.
Deze manipulatieve trucjes kosten bedrijven momenteel doorgaans niet alleen veel tijd en energie, maar ook enorm veel geld en die speelruimte hebben veel lokale dienstverleners simpelweg niet. Een andere vraag is of ze deze investering er ook weer dik en dubbel uit halen?
In de regel gebeurt dat niet, want de doelgroep(en) van deze dienstverleners bewegen immers ook lokaal. Ten aanzien van manipulatieve SEO-praktijken zijn lokale dienstverleners dus direct al in het voordeel, maar of Google dat nou echt iets kan schelen?
Gaan grote beren (weer) voor?
Google kreeg de afgelopen jaren steeds meer kritiek dat het zich steeds meer als een multinational gedraagt; als een groot bedrijf of nog beter: als een grote beer. Dit komt doordat Google steeds meer in het voordeel lijkt te werken van andere grote bedrijven.
Daarnaast krijgen bijvoorbeeld de websites van overheden en universiteiten voorrang als het gaat om de voorziening van in beginsel niet-commerciële informatie. Zelfs Wikipedia krijgt voorrang, terwijl de betrouwbaarheid niet vaststaat omdat iedereen erop kan schrijven; niet alleen experts.
Hierdoor zouden kleinere bedrijven en hun klanten achterblijven. Op zich lijkt dit ook wel logisch, maar het is wel lastig om hier met je expertise toch tussen te ranken.
Verfijning algoritme zoekmachine
De Google core update 2024 is het resultaat van flink sleutelen aan het algoritme van de zoekmachine. Kort door de bocht kun je dit algoritme zien als een waarde(rings)systeem of classificatie-systeem op basis van kunstmatige intelligentie (AI).
Dit systeem kent op basis van diverse factoren meerdere waarden toe aan webpagina’s en websites en berekent dit door in een eindwaarde die bepalend is voor de positie in de zoekresultaten. Die positie is natuurlijk ook afhankelijk van de punten die de andere webpagina’s en websites scoren.* Lees meer.
Slechte gebruikerservaringen en content gericht op de zoekmachines worden nu beter herkend.
Het nieuwe algoritme begrijpt beter welke webpagina’s weinig waarde bevatten voor de gebruikers van de zoekmachine. De AI van het algoritme zou de kwaliteit van de content kunnen inschatten zoals de eindgebruiker die ervaart. Het zou dus ook beter begrijpen welke webpagina’s een slechte gebruikerservaring bieden.
Tot slot herkent de AI van het algoritme beter welke content speciaal is gemaakt voor zoekmachines in plaats van voor mensen.
* Besef dat SEO vooral gaat over webpagina’s – inclusief blogartikelen – en dus in mindere mate over websites. Slechts een enkele keer is een website het resultaat dat past bij een ingegeven zoekopdracht. Dit gebeurt alleen als er wordt gezocht op een bepaald type bedrijf of op bedrijfsnaam.
Het grootste deel van alle zoekopdrachten gaat over onderwerpen en die informatie is in de regel te vinden op een webpagina. Daarom optimaliseer je niet alleen de website (techniek), maar besteed je vervolgens veel aandacht aan iedere individuele webpagina.
Minder rommel en spam
Google wil dus af van unhelpful content. Op zich is dat niet nieuw.
Unhelpful content is onder meer content die is gemaakt om hoger te ranken in Google in plaats van voor mensen. Je kunt hierbij denken aan:
- Content die voor dat doel is gekopieerd; de zogenaamde duplicate content,
- Teksten die door generative AI als ChatGPT zijn gegenereerd.
- Overgeoptimaliseerde teksten (bijna onleesbaar voor mensen).
- Valse of misleidende informatie.
Dankzij deze update worden websites beter gecontroleerd of ze daadwerkelijk die content aanbieden die ze beloven en aansluit op de behoeften van de gebruikers van Google. Het algoritme zou onder andere automatisch gegenereerde content middels AI moeten herkennen en deze dus negatief belonen.
Maar daarmee zijn we er nog niet.
Produceren om te produceren
Er zijn partijen die op ‘grote schaal’ content produceren om de zoekresultaten te manipuleren, met de nadruk op ‘grote schaal’. Deze webpagina’s lijken antwoorden te bieden op populaire zoekopdrachten, maar leveren totaal geen nuttige inhoud.
Dit noemt men ‘scaled content abuse’ en gebeurt door volledige automatisering, mensenwerk of een combinatie daarvan. Hoe het ook gebeurt, het nieuwe algoritme zou met deze manipulatieve strategieën beter omgaan.
Sommige webpagina’s beloven een hoop, maar leveren geen enkele waarde. Het enige doel is het manipuleren van de zoekresultaten. Ze zijn ronduit beledigend voor de bezoeker.
De verwachting is dat een website met een gemiddelde hoeveelheid content van hoge kwaliteit het beter zal doen dan een vergelijkbare website met veel content van lage kwaliteit. Uiteindelijk draait het ook hier weer om de waarde voor de gebruiker van de zoekmachine.
Met deze verfijningen hoopt Google meer verkeer naar webpagina’s met content van hoge kwaliteit te sturen. Uiteindelijk moet de zoekmachine 40% minder naar webpagina’s met content van lage kwaliteit gaan verwijzen en hoopt Google minder kritiek te krijgen op de kwaliteit van de zoekresultaten.
Hoe ga je hiermee om als lokale dienstverlener?
Hoe zorg je voor minder rommel en spam? Dat doe je door regelmatig content van hoge kwaliteit aan te bieden.
Content van hoge kwaliteit is content waarnaar de doelgroepen zoeken en ook echt wat aan hebben. Dit is originele, waardevolle en dus ‘relevante content’ en biedt antwoorden op vragen die zij stellen. Dit kan bewust én onbewust zijn, want je mag hierbij ook denken aan onze behoefte om vermaakt te worden.
Content van hoge kwaliteit is er in verschillende soorten. Het gaat veel verder dan tekst en vult altijd een bepaalde behoefte in.
De antwoorden zijn niet al in grote hoeveelheden te vinden op het web en dus al duizend keer eerder gepubliceerd. Content van hoge kwaliteit is vrij uniek en origineel en zeker niet het antwoord op oververzadigde zoekwoorden.
Voor content van hoge kwaliteit gebruik je normale taal en vermijd je overbodige zoekwoorden. De informatie is correct, want je hebt de feiten zorgvuldig gecheckt. Sowieso is deze content authentiek en sluit deze naadloos aan op het merk. De gebruikte bronnen zijn vermeld en de content is voorzien van (hyper)links naar relevante websites.
Wat is er nieuw aan het zorgen voor waardevolle content? Al jaren verbeter je zo de vindbaarheid van de website en zorg je voor meer bezoekers.
Wat zegt onze glazen bol?
Wanneer je altijd hebt gezorgd voor eigen content of hebt geïnvesteerd in originele content en deze voldoet aan bovenstaande eisen, verwachten wij geen problemen ten aanzien van deze aanpassing in Google’s algoritme. Zeker niet als deze content ook echt waarde biedt voor de bezoekers.
Blijf voorlopig en tot nader order vooral dit soort content plaatsen. Een laatste controle door een SEO-specialist kan natuurlijk nooit kwaad.
Twijfels over de huidige content?
Twijfel je aan de kwaliteit van de huidige content? Toets deze dan eens aan de volgende punten.
- Dunne content – De website bevat weinig content, de teksten zijn kort en bieden geen waardevolle informatie.
- Overgeoptimaliseerde teksten – De teksten bevatten te veel zoekwoorden en dat op een onnatuurlijke manier.
- Gekopieerde content – Teksten gekopieerd van andere websites (duplicate content) ook al zijn deze einigszins aangepast (appreciably similar). Lees meer.
- Automatisch gegenereerde teksten – Teksten die automatisch geproduceerd worden door computer-software, zonder directe menselijke input. Dit gebeurt door de inzet van:
- AI-gebaseerde tekst-generatoren (generative AI) als ChatGPT;
- software met bijvoorbeeld vooraf gedefinieerde templates;
- automatisch vertaalde teksten;
- bots en chatbots (van de klantenservice).
- Valse of misleidende content – Onjuiste informatie en valse claims over producten of diensten.
- Spam – Teksten die puur gericht zijn op het manipuleren van de (organische) zoekresultaten.
Wanneer de content valt in een of meerdere van bovenstaande classificaties, dan moet je aan de slag en zorgen voor content van hoge kwaliteit. Heb je hierbij helpende handen nodig? Dan staan we voor je klaar: [nummer opgeheven].
Vergeet meeliften op autoriteit
Er bestaan websites met een goede reputatie die (betaalde) ruimte bieden aan andere partijen om hun content erop te plaatsen. Linkje erbij en klaar.
Vaak gaat deze link – de kwalitatieve backlink – dan naar een webpagina op de website waar het om te doen is. Hier kun je dan product X aanschaffen, je voor iets aanmelden of vrijwel niets.
Op deze manier lift de website van lagere autoriteit* mee op de autoriteit van de website met de goede reputatie. Deze manipulatieve praktijken noem je ‘site reputation abuse’ en/of ‘parasite SEO’.
Een paar voorbeelden
Je ziet dit nog wel eens bij online magazines. Onder een artikel van hoge kwaliteit tref je opeens de vreemdste koppen aan. Koppen over hoe vetrolletjes van een bekend persoon in 2 weken als sneeuw voor de zon verdwenen of de huid van die en die met minimaal 25 jaar verjongt is.
Geloofwaardigheid en 100% betrouwbaarheid van de content is belangrijk, vooral op vertrouwde platformen.
Dit soort koppen zijn clickbait (klikaas) en spelen in op allerhande verlangens, maar doen ook je wenkbrauwen rijzen. Toch maken ze ook nieuwsgierig en veel mensen klikken er dan toch op om vervolgens snel de kuierlatten te nemen of er toch in te trappen.
Google zelf komt met het voorbeeld van een partij die ‘snelle’ leningen verstrekt op een betrouwbare educatieve website. Door het vertrouwen dat mensen in deze website hebben, zullen mensen eerder geneigd zijn bij zo’n partij een lening af te sluiten.
Wat is het probleem?
Op oneerlijke wijze wordt hier dus door de betalende partij meegelift op de goede reputatie van de website, die daar weer aan verdient. Dit soort content is nogal verwarrend of ronduit misleidend. Niet iedere bezoeker is hierop verdacht.
Maar hier is het Google niet eens om te doen. Door de goede reputatie van de hostende website, zullen de webpagina’s op de website aardig tot zeer goed ranken in de zoekresultaten. En dat strookt niet met de ambities van Google om kwaliteit te leveren. Lees meer.
Google ziet dit vanaf 5 mei 2024 als spam en geeft websites die hun ruimte op grote schaal aanbieden tot dan de tijd om dit op te lossen.
* Autoriteit laat zich in deze context het snelste en eenvoudigste uitleggen als: hoe hoog mensen het merk hebben zitten. Lees hier meer.
Omdat het bouwen aan autoriteit als een rode draad door ons vakgebied loopt, schenken we hieraan in ons blog regelmatig aandacht. Wil je nieuwe blogartikelen niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Hoe ga je hiermee om als lokale dienstverlener?
Gezien onze doelgroep en klantenkring bestaat uit lokale dienstverleners en zij hiervan geen gebruikmaken, vermoeden we dat ook jij geen gebruikmaakt van dit soort praktijken. We vermoeden niet dat de website meelift op de reputatie van andere website(s).
We nemen aan dat je tot nu vooral inzette op het bouwen van de reputatie van het merk en de eigen website. Mochten we fout zitten, dan raden we je aan om daar gisteren mee te beginnen.
Naast het regelmatig aanbieden van content van hoge kwaliteit zoals hierboven besproken, doe je dat door het verzorgen voor backlinks van hoge kwaliteit.* Lees meer.
* Op backlinks van hoge kwaliteit komen we binnenkort uitgebreid terug. Wil je deze niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Speelruimte
Bovendien biedt Google hier ook ruimte voor bijvoorbeeld gastblogs en native advertising**, want Google ziet niet alle content van derden als een overtreding. Het zou alleen gaan om content die is bedoeld om zoekresultaten te manipuleren en wordt gehost op websites zonder nauwlettend toezicht.
Je kunt dus nog steeds veilig een gastblog schrijven áls die maar op de juiste website wordt geplaatst!
* Native advertising (advertorials) zal in de regel niet snel verwarring zaaien bij lezers van het platform. Deze commerciele content is immers bedoeld voor vaste lezers en in beginsel niet om zoekresultaten te manipuleren.
Verder inzoomen?
Wil je meer weten over backlinks van hoge kwaliteit? Dan verschijnt hierover binnenkort een uitgebreid blogartikel. Als je deze straks niet wilt missen, meld je je direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Wil je hierop niet wachten? Dan bieden wij de helpende hand. Bel met [nummer opgeheven].
Overhevelen domeinen heeft geen zin meer
Het laatste belangrijke punt van deze update is het afrekenen met de truc om de reputatie van vervallen domeinen (expired domains) over te hevelen. Dat werkte als volgt.
Een domein had door de jaren heen aardig wat kwalitatieve backlinks en een goede reputatie bij Google opgebouwd. Deze waardering werd al ruime tijd beloond met een mooie positie in de zoekresultaten. Het bedrijf achter het domein stopte. De domeinnaam mét de goede reputatie werd opgezegd en kwam weer op de markt.
Misleiding via oude domeinen, kun je voortaan ook vergeten.
Deze reputatie kon dan worden gekocht door het domein te kopen via partijen die daarin handel(d)en. Je hoefde alleen nog een nieuw webdesign met jouw content op dit domein te plaatsen en klaar. Het doel van de nieuwe website had doorgaans niets te maken met het doel van de vorige website.
Door de opgebouwde ranking van het domein, rankte de nieuwe content zonder al te veel moeite direct goed tot erg goed. Echter, dit soort praktijken kon gebruikers van Google wel flink misleiden. De content werd immers hoog in de resultaten getoond, wat op zich vaak al genoeg is om vertrouwen in de website te wekken.
Eerlijk gestart en volgehouden? Maak je dan geen zorgen over je domein.
Daarnaast wekte de suggestie dat de nieuwe content deel uitmaakte van de oudere website, ook nog wel het nodige vertrouwen. Vertrouwen die dus puur door misleiding werd gewonnen én onterecht was.
Het inzetten van deze vervallen domeinen voor de ranking van content van lage kwaliteit, wordt nu dus door Google ook als spam beschouwd en afgestraft.
Wordt er op het oude domein een nieuwe ‘eerlijke’ website geplaatst en from scratch gebouwd aan een nieuwe reputatie? Dan zou er dus niets aan de hand moeten zijn.
Hoe ga je hiermee om als lokale dienstverlener?
Lokale dienstverleners kennende, vermoeden wij dat je ook van deze manipulatieve SEO-praktijken geen gebruikmaakt. Dit soort praktijken zie je vooral bij online-only-bedrijven (zie onderstaande box).
We gaan er dan ook van uit dat je vooral inzette op het bouwen van een goede (eerlijke) reputatie van het merk en dito website. Mochten we het mis hebben, dan heb je wel een probleem.
Tóch foute boel?
Zorg als de wiedeweerga voor een nieuw domein en voor content van hoge kwaliteit zoals hierboven besproken. Investeer in de originaliteit van content en werk vervolgens aan backlinks van hoge kwaliteit.
Mocht je toch de domeinnaam om een goede reden willen behouden, begin dan ook bij het begin.
Verwijder alle pagina’s met content van lage kwaliteit of misschien wel alle pagina’s. Zet de indeling van de website en de pagina’s opnieuw op. Zorg voor nieuwe slugs en content van hoge kwaliteit. Zorg voor een geheel nieuwe website op het oude domein en lever échte waarde!
Wat zijn online-only-bedrijven?
Bij online-only-bedrijven kun je denken aan online georiënteerde ondernemingen. Dit zijn bedrijven werkzaam in e‑commerce als Zalando en Bol.com of online dienstverlening. Deze dienstverleners bieden onder andere software, games en allerhande online services als Netflix, Spotify en Zoom.
Tot de online-only-bedrijven behoren ook digitale platformen als Facebook, Marktplaats en Airbnb en content-platformen. Onder content-platformen vallen online magazines als Nu.nl en Business Magazine en video-kanalen als Vimeo en YouTube. Er zijn veel ondernemingen die in meer dan een categorie vallen.
Online marketing is voor deze ondernemingen ronduit onmisbaar. Ze zijn sterk afhankelijk van investeringen in SEM (SEM = SEO + SEA), social media marketing, social advertising en andere online-marketing-kanalen om hun doelgroep(en) te bereiken.
Daarnaast moeten online-only-bedrijven een uitstekende klantenservice bieden en spelen reviews vaak geen onbelangrijke rol in hun bestaansrecht.
Conclusie
Wel/geen reden voor paniek?
Ondanks dat dit een zeer grote update is van het algoritme van Google en de impact nog niet te overzien is, denken wij dat er geen reden is voor paniek áls je altijd zelf voor content van hoge kwaliteit hebt gezorgd én weggebleven bent van manipulatieve SEO-praktijken.
Voor diegenen is het misschien juist wel heel erg fijn, dat deze core update er is. De kans dat je beter beloont gaat woorden voor jouw authentieke inspanningen, zit er –als we Google mogen geloven – dik in. Oneerlijke concurrentie in de zoekresultaten zou immers flink verminderd worden.
Heb je je wel schuldig hebt gemaakt aan manipulatieve SEO-praktijken, dan heb je waarschijnlijk wel een probleem en is het terug naar start. Dit kan tijd gaan kosten, maar weet dat wij met onze zorgzame handen klaar staan om te helpen. Zie de box onderaan.
En als we zelf iets opzoeken, dan zullen we vast en zeker blij worden van de verbeterde zoekresultaten.
We gaan het allemaal zien!
Tot slot laat Google wel weten:
… er zullen altijd gebieden zijn waar we kunnen verbeteren. We zullen er hard aan blijven werken om content van lage kwaliteit op Search laag te houden en meer informatie te tonen die is gemaakt om mensen te helpen.
Toch een forse daling in je ranking?
Zie je ondanks dat je je aan bovenstaande manipulatieve SEO-praktijken amper tot niet schuldig hebt gemaakt, toch een forse daling in de ranking van de website? Kijk dan eens naar de backlinks, want daar zitten misschien wel ‘spammy backlinks’ tussen.
Je kunt dit eenvoudig controleren door op bijvoorbeeld Moz.com de spam-score op te zoeken. Vervolgens deze links te volgen en kritisch te kijken of deze werkelijk nog van waarde zijn.
Backlinks op websites waarvan je het gevoel hebt dat de content niet van hoge kwaliteit is, kun je maar beter laten verwijderen of afwaarderen (disavowen). Ook oudere backlinks waarvoor je wellicht in een ver verleden niet echt veel hebt betaald, wil je nu vast en zeker zo snel mogelijk lozen.
Met Google Search Console kun je alle backlinks die niet meer van waarde zijn afwaarderen. Daarna kun je eens gaan kijken naar nieuwe backlinks. Een mooi onderwerp voor een volgend artikel.*
* Met de gratis e‑mailalert hoef je die niet te missen.
Laatste tips!
Content-productie en SEO gaan hand in hand en mogen nooit aan de aandacht ontsnappen. Regelmatig werken aan de content is belangrijk om de vindbaarheid van de website te optimaliseren. Reserveer hier wekelijks tijd voor. Lukt dat niet, dan minimaal maandelijks.
- Optimaliseer als lokale dienstverlener de website voor lokale zoekopdrachten.
- Creëer content van hoge kwaliteit die antwoord geeft op vragen en behoeften van de doelgroep(en).
- Neem Google E-E-A-T-richtlijnen hierin mee.
- Zorg voor betrouwbare en relevante backlinks.
- Houd je aan de richtlijnen van Google.
- Blijf op de hoogte van Google’s updates.
Meer lezen?
- Google Search: New updates to address spam and low-quality results (Google)
- Spam policies for Google web search (Google)
- Creating Helpful, Reliable, People-First Content (Google)
Wat kun je verder doen?
Wat je verder kunt doen? Dat is je aanmelden voor onze gratis e‑mailalert, want wie ons blog volgt, weet het: we delen keer op keer informatie en tips om van het merk, de website en/of de app een succes te maken. Met veel van deze blogartikelen kun je ook hands-on aan de slag.
Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij de box met de lezersaanbieding – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding als er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en zien we jou hier binnenkort weer terug. Tot gauw!
Uitbesteden heeft zo zijn voordelen
Uitbesteden is ook een interessante optie en kan uiteraard aan the Content Care Company. Je snapt dat ‘de online zorg voor meer klanten voor onze klanten’ onze corebusiness is en zoekmachine-optimalisatie (SEO) daarvan een belangrijk onderdeel vormt.
Dit doen we in nauwe samenwerking met of voor zowel dienstverlenende organisaties (B2B en B2C) als non-profit-organisaties in met name de regio Den Haag. We kunnen álles uit handen nemen, maar werken net zo graag samen of zorgen voor deeloplossingen. Hierdoor kan iedereen doen waar die goed in is, is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend. Lees hier meer over onze zorgverlening.
Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Dan hoef je alleen maar te bellen met: 06 - 36 07 70 61.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van zoekmachine-optimalisatie (SEO), conversie-optimalisatie, content-marketing, zakelijk bloggen, branding en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.