Zoekwoorden-onderzoek • Wat, waar, hoe… en wat bepaalt de beste keuze? • 2/2
Je wilt scoren in Google en het liefst ook nog bovenaan staan. Je kunt hiervoor de mooiste content maken, maar als er niemand is die daar expliciet naar zoekt, voegt het voor de zoekmachine-optimalisatie (SEO) en de conversie-optimalisatie (CRO) weinig toe.
Je kunt je dan beter richten op andere, interessantere aspecten van het aanbod om de aandacht te trekken en te zorgen voor meer conversie. Maar hoe en waarmee doe je dat dan? Een grondig zoekwoorden-onderzoek gaat je hierbij helpen. We zoomen verder in!
Wat gaan we doen?
Voor we in het zoekwoorden-onderzoek zelf duiken, informeerden we je eerst over de zoekintentie en het belang ervan. Kennis van de zoekintentie gaat je straks helpen met het onderzoek naar de effectiefste zoekwoorden.
Na deze achtergrond-informatie duiken we nu in 2 delen in het zoekwoorden-onderzoek zelf. Daarna sluiten we de reeks af met een stappenplan voor het uitvoeren van het zoekwoorden-onderzoek. Hierin komt dan alles samen.
- Deel 1 – Inleiding tot het zoekwoorden-onderzoek. Terug naar deel 1.
- Deel 2 – We zoomen in op zaken als concurrentie met betrekking tot de effectiviteit van zoekwoorden, de moeilijkheidsgraad van zoekwoorden, short tail keywords vs. long tail keywords en de Keyword Effectiveness Index (KEI).
- Stappenplan – We gaan in 10 stappen op kritische wijze van oververzadigde zoekwoorden naar de effectiefste zoekwoorden. Direct naar stappenplan
Eerst meer weten?
Lees dan:
- Zoekwoorden-onderzoek • Wat is de zoekintentie en het belang ervan?
- Zoekwoorden, wel of niet opnemen in de tekst? [eenvoudige uitleg + tips]
- Wat is SEO? En zoekmachine-optimalisatie? En hoe werkt het?
- Wat is conversie en wat is conversie-optimalisatie (CRO)? • 1/2
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over zoekmachine-optimalisatie (SEO). Wil je dat wij je op de hoogte houden van nieuwe artikelen op het gebied van zoekmachine-optimalisatie en gerelateerde onderwerpen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Inleiding
Meer wegen leiden naar Rome
Zoals we in de intro al stelden, kun je de mooiste content maken, maar als er niemand is die daar expliciet naar zoekt, voegt het voor de zoekmachine-optimalisatie (SEO) en de conversie-optimalisatie (CRO) weinig toe.
Je kunt je dan beter richten op andere, interessantere aspecten van het aanbod om aandacht te trekken en te zorgen voor meer conversie.
Je kunt de mooiste content maken, maar als er niemand is die daar expliciet naar zoekt, dan heeft dat totaal geen zin. Of het moet je hobby zijn.
Het is geheel niet raar dat mensen voor A op de website komen en vervolgens helemaal enthousiast worden voor iets anders of voor een onderdeel ervan. Misschien is dit wel een USP van het aanbod waarop in eerste instantie niemand zoekt, maar …
Gaandeweg raken mensen doordrongen van de urgentie die deze USP voor hen speelt en het kan uiteindelijk een doorslaggevende rol hebben in het beslisproces. Alleen niemand zocht hier in eerste instantie op en dat is het probleem.
Klanten weten regelmatig nog niet wat het is dat maakt dat ze iets willen en naar dat zijn ze ook vaak niet bewust op zoek. Onbewust wel.
SEO draait alleen wel voor het grootste deel om mensen content te bieden die overeenkomt met wat ze denken dat ze willen. Het gaat in eerste instantie dus niet om mensen bieden wat jij vindt dat ze nodig hebben, maar vroeg of laat kan dit zomaar wel enorm goed van pas komen.
Om te weten wat mensen nou echt zoeken, moet je zelf op zoek. Je moet op zoek naar de meest effectieve zoekwoorden én naar die zoekwoorden waar je nog mee kunt scoren.
Concurrentie en de effectiviteit van zoekwoorden
Wat bepaalt de haalbaarheid van het ranken op een zoekwoord binnen bepaalde tijd? Zoekvolume lijkt in eerste opzicht misschien wel een zeer interessante factor om te kiezen voor een bepaald zoekwoord, maar de concurrentie op een zoekwoord is een veel belangrijkere factor. Hoe meer websites er concurreren op hetzelfde zoekwoord, hoe lastiger het is om daarop te ranken.
Lokale organisaties moeten slim hun zoekwoorden kiezen, want het heeft natuurlijk weinig zin om de grote reuzen uit te dagen.
Daarnaast telt onder andere ook hoe stevig hun positie in Google is en dus hoe lang ze al op een toppositie staan. Dit zegt alles over hoe makkelijk en snel ze van hun troon te stoten zijn. Als lokale nieuwe schoenenwinkel hoef je bijvoorbeeld op de zoekwoorden met het grootste zoekvolume in je branche niet de strijd met Zalando aan te gaan.
Door de concurrentie te analyseren, kun je een beter beeld krijgen van de moeilijkheidsgraad van het ranken op een bepaald zoekwoord. Hiervoor zijn verschillende tools beschikbaar. De informatie kun je gebruiken om te bepalen of je dat zoekwoord wilt targeten en om de SEO-strategie hierop te optimaliseren of om te zien of je op zoek moet naar een goed alternatief.
Trap er niet in!
We snappen dat je liever content maakt voor zoekopdrachten met een hoog zoekvolume. Echt! Wie content maakt, maakt dat het liefste voor een groot, geïnteresseerd publiek toch? Wie gaat zich nu uitsloven voor een paar mensen?
Ja, je hebt ook helemaal gelijk. Tenminste in logische zin en dat is wat de resultaten van Google ons laat zien. Hoe hoger het zoekvolume voor een zoekopdracht, hoe meer pagina’s vol resultaten Google zal tonen.
Van complex naar simpel
Stel je voor dat er al een miljoen zoekresultaten zijn voor een zoekopdracht met een zoekvolume van 20.000 per maand. Jij bent de 1.000.001ste persoon die besluit een landingspagina te maken voor dit onderwerp. Je hoeft dan alleen nog maar een miljoen anderen te verslaan om bovenaan te komen.
Stel je voor dat je dit jaar voor het eerst meedoet aan de NN CPC Loop Den Haag. Natuurlijk heb je al maanden goed getraind, maar je zult het moeten opnemen tegen meer ervaren marathon-lopers. In totaal deden er in 2023 30.000 mensen mee.
Een kleinere competitie maakt een top 10 positie haalbaarder, maar een miljoen concurrenten verslaan voor een top-ranking… ik wens je heel veel geluk.
Het gaat dus een ware uitdaging worden om in de top 10 te eindigen, laat staan in de top 3 of om deze halve-marathon überhaupt te winnen. Deze kans zou veel groter zijn als er maar 20 man die net zijn begonnen met trainen meedeed.
Hetzelfde geldt voor zoekmachines. Als je net komt kijken en voor het eerst content over een bepaald onderwerp maakt, zal het eenvoudiger zijn om in de top 10 te komen als er maar 20 websites zijn die content over een onderwerp hebben gemaakt dan een miljoen.
Conclusie
Zoekvolume is dus niet de heilige graal als het om de kansrijkheid van een zoekwoord gaat. Kijk dan liever naar zoekwoorden waarop de concurentie aanvaardbaar is.
Moeilijkheidsgraad en de effectiviteit van zoekwoorden
De moeilijkheidsgraad van het zoekwoord is een zeer waardevolle metriek. Het geeft in een getal tussen 1 en 100 weer hoe moeilijk het zal zijn om voor een zoekwoord te ranken in Google. Hoe hoger de zoekwoord-moeilijkheid, hoe moeilijker het zal zijn om voor dit zoekwoord te ranken.*
De moeilijkheidsgraad van het zoekwoord lijkt inderdaad veel op de concurrentie op een zoekwoord, maar het verschil zit hem in extra nuances. Naast concurrentie spelen hierbij namelijk ook het zoekvolume, de autoriteit van de website en de kwaliteit van de content een rol.
* Als je kunt kiezen tussen 2 zoekwoorden met exact hetzelfde zoekvolume, maar de ene heeft een zoekwoord-moeilijkheid van 10 en de andere van 90, kies je waarschijnlijk voor het zoekwoord met de lagere moeilijkheidsscore.
Wat heb je eraan?
Zoekwoord-moeilijkheid helpt mee bij het bepalen van de juiste zoekwoorden om te targeten en bij het bepalen van de kansen om voor deze zoekwoorden te ranken, maar je moet ook niet alleen op deze metriek vertrouwen. Daarom bespreken we in dit blogartikel nog meer factoren om de meest effectieve zoekwoorden te vinden.
Maar stel je kiest voor zoekwoorden met een te hoge moeilijkheidsgraad, dan maak je het jezelf doorgaans erg lastig en zul je waarschijnlijk hierop weinig verkeer genereren.
Het omgekeerde is echter ook waar. Kies je voor zoekwoorden met een te lage moeilijkheidsgraad? Dan is er wellicht wel minder concurrentie, maar is het zoekvolume ook lager. Welke moet je kiezen?
Stay tuned!
Synoniemen
De moeilijkheidsgraad van het zoekwoord wordt ook wel zoekwoord-moeilijkheid, trefwoord-moeilijkheid en keyword difficulty genoemd.
Wij weten dat je woorden als zoekwoord-moeilijkheid, trefwoord-moeilijkheid en zoekwoorden-onderzoek ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Wat bepaalt de zoekwoord-moeilijkheid?
De moeilijkheidsgraad wordt beïnvloed door verschillende factoren.
- Zoekvolume – Hoe vaak wordt er per maand op een zoekwoord gezocht?
- Concurrentie – Hoeveel websites concurreren op hetzelfde zoekwoord?
- Autoriteit van de website – Websites met een hoge autoriteit (bijv. Wikipedia) hebben het makkelijker om te ranken, dan websites met een lage autoriteit.
- Kwaliteit van de content – De kwaliteit van de content op de website is van grote invloed op de ranking.
Hoe bepaal je de zoekwoord-moeilijkheid?
Er zijn verschillende SEO-tools beschikbaar die je kunnen helpen bij het bepalen van de zoekwoord-moeilijkheid.
Enkele populaire tools zijn:
- SEMrush;
- Ahrefs;
- Moz Pro.
Zie de lijst met SEO-tools in deel 1/2 voor meer uitleg.
Hoe doen de SEO-tools dat?
Hiervoor moeten we een stukje terug in de geschiedenis van ons blog. Terug naar de belangrijkste factoren van Google’s algoritme en de 3 pijlers van SEO.
- Autoriteit (off‑page SEO en backlinks). Lees meer.
- Relevantie, on‑page SEO en content. Lees meer.
- Techniek. Lees meer.
Bij de zoekwoord-moeilijkheid kijken SEO-tools slechts naar 1 van deze factoren: autoriteit.* Autoriteit hangt direct af van het aantal backlinks. Er wordt géén rekening gehouden met de andere 2 factoren.
De moeilijkheidsgraad wordt door deze tools dus alleen berekend op basis van het aantal en de kwaliteit van backlinks. Hoe hoger de moeilijkheidsgraad van het zoekwoord, hoe meer (kwalitatieve) backlinks je waarschijnlijk nodig hebt om het op te nemen tegen de websites die momenteel in de top 10 staan.
* Autoriteit laat zich in deze context het snelste en eenvoudigste uitleggen als: hoe hoog mensen het merk hebben zitten. Lees hier meer.
Omdat het bouwen aan autoriteit als een rode draad door ons vakgebied loopt, schenken we hieraan in ons blog regelmatig aandacht. Wil je nieuwe blogartikelen niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Verder inzoomen? ga naar:
Conclusie
Zoekwoord-moeilijkheid is een belangrijke factor om te overwegen bij het kiezen van de juiste zoekwoorden voor de website. Door de zoekwoord-moeilijkheid te analyseren, kun je je SEO-strategie optimaliseren en je kansen op succes vergroten, maar…
De SEO-tools die de moeilijkheidsgraad van zoekwoorden bepalen, geven je alleen een indicatie op basis van het aantal backlinks. Het zijn handige hulpmiddelen, maar ze zijn dus niet 100% accuraat.
SEO-tools geven een indicatie, maar daarna is het aan jou om een concurrentie-onderzoek te doen en de knoop door te hakken.
De resultaten van de tools vertellen je alleen of, hoeveel en wat voor backlinks je waarschijnlijk nodig hebt om hoog te scoren voor het zoekwoord. Het is dan ook raadzaam om voor de zoekwoord-moeilijkheid meerdere tools naast elkaar te gebruiken.
Doe bovendien ook altijd je eigen analyse en bekijk hierin de concurrentie op een zoekwoord ook kritisch.
Onderbuikgevoel
Binnen organisaties en zeker binnen marketing-afdelingen kunnen mensen een mening hebben over SEO en zoekwoorden. Deze mening is vaak gebaseerd op hun specifieke kijk op het aanbod en hoe deze volgens hen het best verkocht zal worden.
Als SEO-specialist moet je al die ideeën meenemen, maar je moet ook werken met de werkelijke gegevens (data). Laat deze mensen zien wat realistisch is.
Wat moet je doen?
Hoe hoger de zoekwoord-moeilijkheid is, hoe meer moeite een SEO-specialist waarschijnlijk zal steken in linkbuilding om te ranken voor dit zoekwoord. Of dat lukt binnen beperkte tijd, is een andere vraag.
Hoe lager de zoekwoord-moeilijkheid, hoe minder belangrijk linkbuilding waarschijnlijk zal zijn. De nadruk kan waarschijnlijk worden gelegd op zaken als content en/of techniek.
Dit laatste is over het algemeen veel haalbaarder voor een gemiddelde organisatie met een nieuw aanbod.
Short tail keywords vs. long tail keywords
Zoals we al eerder schreven, kan een zoekterm uit 1 of meerdere woorden bestaan. In de SEO-branche noemen we dit kortere zoektermen en langere zoektermen of short tail keywords en long tail keywords.
Short tail keywords
Wat zijn short tail keywords?
- Zoektermen die over het algemeen uit 1 of 2 woorden bestaan.
- Hebben meestal:
- een hoog zoekvolume
- sterke concurrentie.
Dat betekent dat veel mensen naar deze kortere zoektermen zoeken en dat veel websites over dit onderwerp schrijven.
Voorbeelden
- Vakantie;
- zomervakantie.
Waarom interessant?
Omdat short tail keywords meestal een hoog zoekvolume (en dus een hoog aantal potentiële websitebezoekers en klanten) hebben, lijkt het in eerste instantie misschien enorm interessant om alleen content te maken voor short tail keywords.
Maar wie beter kijkt, ziet dat short tail keywords meestal (enorm) veel concurrentie hebben en deze stategie dus niet zonder risico’s is. Vaak moet je het ook nog opnemen tegen de grote merken. Een ‘zwarte spijkerbroek’ van Zalando zal waarschijnlijk snel veel hoger ranken dan die van dat leuke nieuwe winkeltje in de dorpskern, ongeacht wie de content als eerste plaatste.
Over het algemeen geldt:
Hoe korter het zoekwoord, hoe meer concurrentie je hebt. En hoe langer concurrerende merken hun positie al hebben gevestigd, hoe lastiger je daar nog tussen komt.
Short tail keywords zijn over het algemeen ook niet erg specifiek. Voor een kort zoekwoord als ‘brood bakken’ is het vrij moeilijk om de zoekintentie achter deze zoekopdracht te bepalen. Is deze persoon op zoek naar:
- … een nieuwe oven?
- … een windmolen om meel van bepaalde kwaliteit te kopen?
- … een recept?
En als we de zoekintentie in aanmerking nemen, is het misschien nóg moeilijker om te bepalen wat het doel is van de persoon die deze zoekopdracht uitvoert. Is de zoekvraag navigatief, informatief of is de persoon al klaar om te kopen?
Misschien moeten we dan toch maar een langere zoekterm kiezen en de korte zoektermen aan de grote merken overlaten?
Long tail keywords
Wat zijn long tail keywords?
- Zoekwoorden die uit meerdere woorden bestaan.
- Hebben meestal:
- een lager zoekvolume;
- minder concurrentie.
Dat betekent dat minder mensen zoeken naar deze langere zoektermen, omdat ze specifieker zijn. Daarentegen zijn er ook veel minder websites die een volledige website-pagina wijden aan zo’n smal onderwerp.
Waarom interessant?
Long tail keywords hebben in de regel een lager zoekvolume dan short tail keywords. Daarom lijkt het in eerste instantie vast minder interessant om content voor deze zoekwoorden te schrijven. Máár omdat ze heel specifiek zijn en over het algemeen minder concurrentie hebben, is het eigenlijk weer enorm interessant om als lokale organisatie long tail keywords te targeten.
Dankzij veel minder concurrentie bieden long tail keywords nieuwe spelers toch nog kansen.
Vooral als de website nog niet zo lang bestaat of nog niet eerder serieus heeft geïnvesteerd in SEO, dan zijn long tail zoekwoorden erg interessant. Met minder moeite en in minder tijd kun je namelijk al snel de autoriteit in een bepaalde niche worden; de expert die je moet hebben voor…
Op de langere termijn – als de organisatie meer voet aan de grond krijgt in Google – kan de SEO-strategie veranderen en kan er langzaam maar zeker worden ingestoken op short tail keywords.
Als de autoriteit van de website groot genoeg is, kan er voorzichtig worden ingezet op short tail keywords.
Je moet een SEO-strategie dan ook niet zien als een alles-of-niets-strategie. Ook deze strategie zal in de loop van de tijd worden aangepast aan de omstandigheden. Wie weet kun je dan opeens wel de strijd met de grote merken aangaan.
Keyword Effectiveness Index (KEI)
Voor de beste keuze van zoekwoorden, weet je nu dat je meerdere factoren in overweging moet nemen bij het verzamelen van informatie over een zoekwoord.
Dit zijn zaken als:
- zoekvolume;
- concurrentie met betrekking tot de effectiviteit van het zoekwoord;
- moeilijkheidsgraad en de effectiviteit van zoekwoorden;
- short tail keyword versus long tail keywords.
Maar er is nog een metriek die je hierbij vlot kan helpen; de Keyword Effectiveness Index (KEI).
Wat is de Keyword Effectiveness Index (KEI)?
De Keyword Effectiveness Index (KEI) is een metriek die je kan helpen bij het redelijk vlot bepalen van de effectiviteit van een zoekwoord. KEI berekent de verhouding tussen het zoekvolume en het aantal concurrerende websites voor een zoekwoord.
De formule
Er zijn meerdere formules om de KEI te berekenen. We geven je er 2.
KEI = (aantal zoekopdrachten gedurende een bepaalde periode)2 : aantal zoekresultaten voor een bepaald zoekwoord
KEI = zoekvolume : aantal concurrerende websites
Hoe interpreteer je het antwoord?
- Hoge KEI – > 100
- Gemiddelde KEI – 10 – 100
- Lage KEI – < 10
Hoe hoger de KEI…
- hoe eenvoudiger het waarschijnlijk is om hoog te scoren op dit zoekwoord;
- hoe hoger het potentieel om verkeer te genereren met dit zoekwoord waarschijnlijk is.
Hoe lager de KEI…
- hoe moeilijker het waarschijnlijk is om hoog te scoren op dit zoekwoord;
- hoe lager het potentieel om verkeer te genereren met dit zoekwoord waarschijnlijk is.
Noot!
De waarde van de KEI hangt af van de context en de focus. In plaats van te kijken naar een score die voor alle bedrijven en sectoren werkt, is het vaak nuttiger om de KEI te gebruiken om zoekwoorden te vergelijken binnen een specifieke niche.
Wat is een goede KEI?
Dát hangt af van de niche waarin de website actief is, van de huidige vindbaarheid en de concurrentie in de niche.
KEI in combinatie met zoekwoord-moeilijkheid
KEI kan je helpen bij het kiezen van zoekwoorden, maar het is slechts 1 factor die je moet overwegen bij het kiezen van zoekwoorden. Gebruik KEI dan ook bij voorkeur in combinatie met andere factoren als de moeilijkheidsgraad.
Zoekwoorden met een hoge KEI en een lage zoekwoord-moeilijkheid zijn ideaal.
Door KEI te combineren met zoekwoord-moeilijkheid, kun je de beste zoekwoorden kiezen voor de website. Houd je daarnaast ook nog rekening met de relevantie van het zoekwoord voor de website en de zoekintentie, dan voorspellen wij een mooie toekomst voor de content.
Conclusie
KEI is een handige metriek om de effectiviteit van zoekwoorden te bepalen, maar staar je er niet blind op en combineer KEI met andere metrics.
Tips om te ranken met lastige zoekwoorden
- Kies effectieve zoekwoorden – Kies zoekwoorden met een interessant zoekvolume én weinig concurrentie.
- Ga voor long tail keywords – Gebruik long tail keywords om specifieke doelgroepen te targeten en voor hun de specialist te worden.
- Optimaliseer de website voor de gekozen zoekwoorden – Gebruik de zoekwoorden in de titel, metatags, headings en de content van de website. Het kan nog steeds nuttig zijn om de meta-description hierbij direct mee te nemen.
- Maak kwalitatief hoogwaardige content – De content op de website moet relevant, informatief en uniek zijn.
- Bouw links naar de website – Links van andere websites naar de website (backlinks) verhogen de autoriteit van de website. Lees meer.
- Wees geduldig – Het kan een lange tijd duren voordat de website hoog scoort op de gekozen zoekwoorden.
- Optimaliseer continu – Volg de prestaties van je zoekwoorden en optimaliseer je strategie indien nodig.
Aan de slag
Je weet nu vrijwel alles om een grondig zoekwoorden-onderzoek uit te voeren. Je weet wat onderstaande punten zijn en kent de belangrijkste SEO-tools.
- Zoekintentie
- Zoekvolume
- Oververzadigde zoekwoorden
- Focus-zoekwoorden
- Concurrentie en de effectiviteit van zoekwoorden
- Moeilijkheidsgraad en de effectiviteit van zoekwoorden
- Short tail keywords vs. long tail keywords
- Keyword Effectiveness Index (KEI)
Aan de hand hiervan kun je de meest effectieve zoekwoorden en de focus voor de content bepalen. Met het stappenplan in ons volgende blogartikel maken we het je nog gemakkelijker en helpen we je met een gestructureerde aanpak van het zoekwoorden-onderzoek.
En kom je er niet uit? Dan staat ons blog vol met allerhande tips om je hierbij te helpen. Uiteraard staan wij ook voor je klaar.
Wat je moet doen als je nog meer wilt weten?
Dan meld je je uiteraard onderaan – voorbij de volgende box – direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding als er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!
Uitbesteden heeft zo zijn voordelen
Uitbesteden is ook een interessante optie en kan uiteraard aan the Content Care Company. Je snapt dat ‘de online zorg voor meer klanten voor onze klanten’ onze corebusiness is en zoekmachine-optimalisatie (SEO) daarvan een belangrijk onderdeel vormt.
Dit doen we in nauwe samenwerking met of voor zowel dienstverlenende organisaties (B2B en B2C) als non-profit-organisaties in met name de regio Den Haag. We kunnen álles uit handen nemen, maar werken net zo graag samen of zorgen voor deeloplossingen. Hierdoor kan iedereen doen waar die goed in is, is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend. Lees hier meer over onze zorgverlening.
Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Dan hoef je alleen maar te bellen met: 06 - 36 07 70 61.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van zoekmachine-optimalisatie (SEO), conversie-optimalisatie, content-marketing, zakelijk bloggen, branding en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.