![Informatie-overload • Wat consumeren wij aan logo’s en informatie per dag? [cijfers]](https://thecontentcarecompany.nl/wp-content/uploads/2023/08/informatie-overload-wat-consumeren-wij-aan-logos-en-informatie-per-dag-cijfers.png)
Informatie-overload • Wat consumeren wij aan logo’s en informatie per dag? [cijfers]
![Informatie-overload • Wat consumeren wij aan logo’s en informatie per dag? [cijfers]](https://thecontentcarecompany.nl/wp-content/uploads/2023/08/informatie-overload-wat-consumeren-wij-aan-logos-en-informatie-per-dag-cijfers.png)
Wanneer je denkt dat je last hebt van een overvloed aan informatie, dan heb je een punt. Zo toont een studie aan dat we dagelijks worden gebombardeerd met het equivalent van 500 krantenpagina’s. Dat zijn iets van 14 kranten per dag, maar een andere bron spreekt zelfs van 176 kranten!
Hoe dan ook, we worden min of meer doodgegooid met informatie. Niet gek dat we ons ervoor al aardig hebben leren afsluiten. Voor de marketing van merken is dit natuurlijk weer nadelig, maar laten we eens kijken wat we nog meer aan interessante cijfers hebben gevonden. Laten we gaan, dan kun je het zelf allemaal zien.
Kijk, huiver of krab jezelf maar eens flink achter de oren.
Bronnen
The Guardian en Forbes. Afhankelijk van de bron, zou zelfs alle informatie om te rekenen zijn tot 5.000 tot 25.000 kranten per dag!
Dit artikel hoort in het speciaal bij: Het logo • Wel of geen logo? … óf liever iets dat meer van deze tijd is?. Waar nodig verwijzen we met handige linkjes naar specifieke informatie in dat artikel.
Wat staat er vandaag op het reisprogramma?
De ‘Zomer van het Logo en de Huisstijl’ is een luchtige én fascinerende serie die jou deze zomer meeneemt op een reis door de boeiende wereld van visuele merkidentiteiten. We reizen via (nieuwe) inspirerende inzichten, komen langs praktische tips en delen ook nog mooie reisverhalen.
Na een uitgebreid bezoek aan Huisstijl belandden we op onze hoofdbestemming: het wereldberoemde Logo. Daar maakten we rondritten door Beeldmerk en Woordmerk, gingen op expeditie naar Geschiedenis van Logo en op zoek naar logo’s voor een prikkie.
We maakten een rit langs wereldberoemde merken waarvan de oprichters zelf het logo ontwierpen en organiseerden zelfs een bonus-uitje naar Walt Disney en bekeken de keuze voor wel of geen Logo. Vandaag vliegen we over Informatie-overload en over de indrukwekkendste Cijfers van Toen en Nu.
Excursie of uitstapje gemist?
Dan vind je alle verslagen hier.
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over branding. Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over branding en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Inhoud
- Inleiding – Waaruit bestaat de hedendaagse informatie-consumptie?
- Vergelijking toen en nu
- Gebruik en toegang internet
- Gebruik social media
- Informatie die op ons afkomt
- Informatie die we zelf produceren
- Onze dagelijkse productie en consumptie in bytes
- Waarschuwingen WHO
- Bronnen
- Conclusie – Dit gaat nog wel even zo door
Inleiding
Waaruit bestaat onze hedendaagse informatie‑consumptie?
Om de ‘informatie’ in dit artikel goed te begrijpen, moeten we starten met enkele zaken die verwarrend kunnen zijn, zo helder mogelijk te maken. Er kan namelijk een verschil bestaan tussen het verwerken van informatie en het consumeren ervan, maar deze termen worden in publicaties – en onze bronnen –door elkaar gebruikt.
- Verwerken van informatie – Het verwerken van informatie kan bijvoorbeeld niet alleen verwijzen naar hoe wij mensen omgaan met de informatie die op ons afkomt, maar ook naar de manier waarop gegevens door computers en andere apparaten worden opgeslagen en verwerkt.
- Consumeren van informatie – Het consumeren van informatie doen wij als mensen.
- Produceren van informatie – Het produceren van informatie doen zowel mensen als apparaten en vaak doen ze dat samen.
Wil je hierover meer lezen? Lees dan verder. Weet je hiermee genoeg? Klik dan op onderstaande button.
Wij weten dat je woorden als informatie-consumptie ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Wat voor soort informatie consumeren wij?
Wanneer we kijken naar waaruit onze hedendaagse informatie-overload wordt opgebouwd, dan kun je uitgaan van alles wat dagelijks op ons afkomt. Het is eigenlijk alles wat we mentaal tot ons ‘kunnen’ nemen. Van dingen die we zien en horen tot het eten dat we ruiken en daarna proeven, want ook smaken registreren we. Van zoet tot bitter, van lekker tot getver!
Het is dus alles wat we via onze zintuigen kunnen waarnemen en zelfs onze eigen reacties daarop. Je zou ‘het stilstaan bij onze eigen reacties en gevoelens’ dus ook daarbij kunnen tellen. De lijst zou je dus eigenlijk ook wel oneindig kunnen noemen.
Tel je daarbij alle informatie op die we gezamenlijk produceren – en door diverse algoritmen steeds meer van willen –, dan krijgen we last van ‘informatie-overload’.
Wij hebben voor onze lezers een poging gedaan een volledige lijst aan informatie-bronnen samen te stellen. Deze lijst vind je hier.
Wat voor soort informatie produceren wij?
Als we het hebben over informatie (data) die wij mensen produceren, dan spreek je al snel over digitale informatie. Dan spreek je niet alleen over gegevens die bijvoorbeeld zijn gegenereerd door gebruikers via social media, e‑mailprogramma’s, chat-applicaties en schrijfsels uit programma’s als Microsoft Word, maar ook over door ons ingezette sensoren als voor de digitale warmte-regeling, ‘slimme’ apparaten die we gebruiken, bedrijfsapplicaties en nog veel meer.
De hoeveelheden die we produceren zijn gigantisch; zeker nu de kunstmatige intelligentie (AI) van onze apparaten van alles van ons leren en de AI’s ons ook weer voorzien van nog meer informatie. Deze gigantische hoeveelheden illustreren hoe vreselijk hard de hoeveelheid aan informatie die we ‘nodig hebben’ groeit. En we willen alleen maar meer!
Vergelijking toen en nu
- 5 x meer informatie dan 40 jaar terug – Dankzij de groei van digitale mogelijkheden als het internet, 24‑uurs-televisie en mobiele telefoons ontvangen we nu zo’n 5 x zoveel meer informatie per dag dan in 1986.
- Van 2,5 krantenpagina’s naar 6 kranten – Momenteel zouden we zelf – als gemiddeld persoon – 6 kranten aan informatie per dag produceren. 25 jaar gelden kwamen we aan 2,5 krantenpagina’s. We hebben het nu dus over een toename van x 200!
- 135 versus 13 tv-spots – In 1970 bereikte je met 13 tv-spots, 70% van de doelgroep. Rond 2010 waren hiervoor maar liefst 135 spots nodig. Het aantal zal – ongetwijfeld – nu nog veel hoger liggen, maar dit is natuurlijk enorm afhankelijk van diverse factoren rondom het moment van uitzenden.
- 10 x meer op kantoor in 20 jaar tijd – Het gemiddelde kantoor verwerkte in 2011 (!) al dagelijks 10 x meer informatie dan 20 jaar ervoor.
Bronnen
Onder andere: McKinsey Digital.
Is dit geen appels met peren vergelijken?
Het vergelijken van de hoeveelheid informatie die op ons afkomt tussen verschillende tijdperken is erg lastig. Ja, het is dus een soort appels met peren vergelijken, maar wel enorm interessant.
De manier waarop nu informatie wordt geproduceerd en verspreid, verschilt natuurlijk enorm met hoe dat bijvoorbeeld een halve eeuw of langer geleden gebeurde.
De grootste verschillen zijn:
- gedrukte informatie versus online informatie;
- gericht op groepen versus individuen;
- snelheid te voet versus hi‑speed en real time.
Minder/meer informatie‑bronnen
Kijken we bijvoorbeeld naar onze grootouders, dan hadden zij nog geen toegang tot de informatie-bronnen die we nu hebben. Er was 50 jaar geleden nog geen internet en al helemaal geen social media. Mensen waren al blij met hun tv, radio, telefoon en walkman. Misschien hadden ze nog net een video-recorder.
De gigantische groei van het aantal aan informatie-bronnen en -kanalen heeft geleid tot een ware informatie-explosie!
Daarnaast zijn en waren er grote regionale verschillen. De toegang tot informatie was en is niet altijd gelijk verdeeld. Toch is een ding duidelijk: het aantal aan informatie-bronnen en -kanalen is overal enorm gegroeid de afgelopen decennia en heeft geleid tot een gigantische toename aan informatie.
Gebruik en toegang internet
Toegang tot internet wereldwijd
- 2005 – 1,0 miljard mensen ≈ 16%.
- 2010 – 1,7 miljard mensen ≈ 22%.
- 2016 – 3,4 miljard mensen ≈ 47%.
2021 / 2022
- Op 15 november 2022 waren we naar serieuze schattingen met 8 miljard mensen op aarde.
- 5,4 miljard mensen hadden medio 2022 wereldwijd toegang tot internet ≈ 67%.
- 80% van de mensen in ontwikkelde landen hebben toegang tot internet.
- < 50% van de mensen in ontwikkelingslanden heeft toegang tot internet.
Deze toename in toegang tot internet en het gebruik ervan, heeft natuurlijk geleid tot de explosie van informatie-bronnen.
Toegang tot internet in Nederland
- 1995 – 1%.
- 2000 – 30%.
- 2012 – 91,5%.
- 2022 – 96,8% mensen heeft toegang tot ‘vast’ internet. Dit betekent dat bijna iedereen in Nederland thuis toegang heeft tot internet.
Bronnen
Onder andere: Dutchcowboys, Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), InternetVergelijk.nl, PALA en Telecommunication Union (ITU).
Nauwkeurigheid cijfers in dit artikel
Het is belangrijk om op te merken dat zo goed als alle cijfers in dit blogartikel afkomstig zijn van schattingen naar aanleiding van diverse en uiteenlopende onderzoeken. Deze hebben we soms moeten vertalen om ze vergelijkbaar te maken. Het zijn daardoor dus benaderingen van de werkelijkheid.
Daarnaast kunnen de cijfers variëren door de manier waarop ze zijn gemeten en de afhankelijkheid van de individuele omstandigheden. Hierbij spelen verschillende factoren een grote rol. Dat zijn factoren als de omgeving waarin we ons bevinden, de activiteiten die we ondernemen en de media die we gebruiken.
De cijfers in dit artikel zeggen dus niets over de specifieke omstandigheden en het gedrag van elk individu, en dus ook niet over hoe we de informatie-overload van minuut tot minuut ervaren.
De cijfers in dit artikel zijn slechts bedoeld ter illustratie van de gigantische groei aan informatie. We vonden namelijk soms meerdere zeer uiteenlopende cijfers. Daaruit hebben we voor de leesbaarheid een keuze moeten maken, ze beide vermeld of voor een gemiddelde gekozen.
Wij raden dus ook niet aan om de genoemde cijfers zomaar over te nemen. Indien dat van toepassing is, raden we wel aan om zelf grondig onderzoek te doen.
Gebruik social media
Gebruik social media wereldwijd
- 2019 – 3,5 miljard mensen ≈ 45%.
- 2020 – 3,7 miljard mensen ≈ 40%
- 2021 – 4,2 miljard mensen ≈ 53%.
- 2022 – 4.7 miljard mensen ≈ 59%.
Gebruik social media Nederland
- 2019 – 13,3 miljoen mensen ≈ 77%.
- 2020 – 13,7 miljard mensen ≈ 79%
- 2021 – 13,7 miljoen mensen ≈ 76%.
- 2022 – 13,5 miljoen mensen ≈ 77%.
- begin 2023 – 14,1 miljoen, maar huidige inwonertal is op dit moment niet goed te achterhalen.
Gemiddeld spendeerden we begin 2023 114 minuten per dag op of aan social media. Deze tijd is fors gegroeid en was in 2020 nog 98 minuten per dag. Wellicht komt dit door de explosie aan reels en shorts; een van de belangrijkste trends dit jaar.
Bronnen
Onder andere: Afix, Newcom, Statista, We Are Social en Websiterating.nl.
Informatie die op ons afkomt
Aantal logo’s per minuut en per dag
- 16 logo’s per minuut in een stedelijke omgeving.
- 100 logo’s per minuut in de moderne wereld.
- 500 tot 5.000 per dag.
Veel logo’s zijn voor ons op de achtergrond aanwezig en/of zijn subtiel geïntegreerd in andere afbeeldingen of video’s.
Veel logo’s kunnen worden gezien als achtergrondruis; ze worden niet bewust waargenomen en dus vrijwel niet verwerkt.
Uit onderzoek van 2018 door Signs.com bleek dat de gemiddelde persoon ongeveer 16 logo’s per minuut ziet áls hij door een stedelijke omgeving loopt. Volgens een artikel in The Guardian zouden we zo’n 100 logo’s per minuut zien in de moderne wereld. De vraag hierbij is dan wel: wat verstonden ze bij The Guardian onder moderne wereld?
Bronnen
Onder andere: Signs.com, maar die bestaat inmiddels niet meer, en The Guardian.
Wat is ‘de moderne wereld’?
The Guardian verwees in het artikel in 2017 met ‘moderne wereld’ naar de hedendaagse samenleving. Dit is de samenleving met een constante verbinding via technologie. De moderne wereld omvat onder meer het internet, social media, mobiele apparaten en andere digitale technologieën.
Dit zijn technologieën die ons dagelijks leven ingrijpend hebben veranderd versus 30 á 40 jaar daarvoor. Dit is dus de wereld van nu met een overvloed aan informatie.
Het artikel besprak hoe deze overload ons vermogen om informatie te verwerken beïnvloedt. Het benadrukte ook de overweldigende hoeveelheid logo’s die we tegenkomen als onderdeel van deze informatie-overload.
Aantal advertenties per dag
- Jaren 70 – 500 tot 1.600.
- 2007 – < 5.000.
- 2014 – 3.000 – 5.000.
- 2016 – 4.000 – 10.000.
- 2021 – 6.000 – 10.000.
Als we alle vormen van reclame bij elkaar optellen, dan zie je in meerdere onderzoeken dat we in 2014 gemiddeld 4.000 advertenties per dag zagen.
We spreken dan over advertenties in gedrukte en online media, waaronder waarschijnlijk ook die op billboards, abri’s, trams en dergelijke en van commercials op radio en tv. Vrijwel alle advertenties bevatten logo’s.
Maar wat nu zo bijzonder is, is dat marktonderzoeksbureau Yankelovich al in 2007 met soortgelijke cijfers naar buiten kwam. Het bureau schatte het aantal advertenties per dag voor de gemiddelde consument toen ook al op ‘tot 5.000’.
Dit ging om een enquête onder 4.110 mensen, waarvan de helft toen al zei dat reclame ‘uit de hand liep’.
Bronnen
Onder andere: Fast Company, Red Crow Marketing, Media Dynamics, Inc, MediaPost en marktonderzoeksbureau Yankelovich (bestaat inmiddels ook niet meer).
Met dank aan Google AdWords
In 2000 lanceerde Google Google AdWords (tegenwoordig: Google Ads). Sindsdien heeft digitale marketing – en dan met name online advertising – een vogelvlucht on steroids gemaakt. In 19 jaar tijd heeft dit advertentie-model steeds meer omgezet en genereerde in 2019 meer dan $ 134 miljard.
Volgens Alphabet’s Q4 2021 earnings report, waren Google’s advertentie-inkomsten dat jaar alleen al in het 4e kwartaal goed voor $ 56,9 miljard. Dit was een stijging van 31% vergeleken met dezelfde periode in 2020. Maar pas op, want dit gaat niet alleen over Google Ads en omvat dus ook inkomsten uit onder andere YouTube, Google Marketing Platform en AdMob.
In 2022 genereerde het bedrijf volgens FourWeekMBA meer dan $ 282 miljard aan inkomsten, waarvan meer dan $ 62 miljard via advertenties in de zoekmachine en dus via Google Ads. De advertenties op YouTube brachten nog eens meer dan $ 29 miljard op.
Advertenties en andere merksignalen per dag
- 6.000 – 10.000 advertenties en merkboodschappen per dag, máár…
Vaak wordt gezegd dat de gemiddelde persoon wordt blootgesteld aan zo’n 6.000 tot 10.000 advertenties en merkboodschappen per dag. Of dat ook werkelijk zo is, viel te lezen in een artikel ‘How Many Ads Do We See Each Day?’ gepubliceerd door Forbes in 2013. Helaas is het artikel nu niet meer toegankelijk.
Hoe vaak moest je rond 2010 een advertentie plaatsen?
Wist je dat in 2010 een advertentie gemiddeld 9 x moest worden geplaatst, voordat een groot deel van de doelgroep(en) deze had opgemerkt?
En helaas was en is ‘opmerken’ niet genoeg. Mensen moesten de advertentie gemiddeld 3 x zien voordat ze wisten waar het over ging. Dat waren door de bank genomen 12 óf 27 plaatsingen, afhankelijk van hoe je dit interpreteert en de berekening vervolgens maakt.
Bronnen
Onder andere: The Advertising Handbook, Jonathan Hardy, Iain Macrury en Helen Powell
Krantenpagina’s en kranten per dag
- 500 krantenpagina’s;
- 100, 175 of 5.000 tot 25.000 kranten per dag.
Zoals we in de intro al schreven, worden we dagelijks gebombardeerd met het equivalent van 500 krantenpagina’s. Uitgaande van een gemiddelde krant met 30 á 40 pagina’s, zou dat grofweg 14 kranten per dag zijn, maar een andere bron spreekt zelfs van 176 kranten per dag.
Ook zou de totale informatie om te rekenen zijn tot 5.000 tot 25.000 kranten per dag! Wij zien door de bomen het bos niet meer. Jij wel?
Het is wel belangrijk om hierbij te beseffen dat een krant lezen een zeer gestructureerde manier is om informatie te verwerken. Daarentegen is alle informatie die we via immens veel andere – en dan met name digitale kanalen – ontvangen, veel minder geordend en dus al snel overweldigend.
E‑mails per dag
- 2015 – 205 miljard wereldwijd.
- 2022 – 333 miljard wereldwijd.
Bronnen
Onder andere: Statista en The Radicati Group.
Woorden per dag
- 2019 – > 100.000 woorden per persoon, om preciezer te zijn: rond de 105.000 in 2019. Dit komt neer op circa 500 krantenpagina’s per dag.
- Consumptie – 53.000 (36.000 woorden al lezende en 17.000 woorden al luisterende).
- Productie – 25.600 (9.600 woorden al schrijvende en 16.000 woorden al sprekende).
Bronnen
Onder andere: Business Insider, Forbes, Scientific American en The Guardian.
Informatie die we zelf produceren
Als we het hebben over de hoeveelheid informatie die we zelf produceren, moet je niet vergeten dat ook die hoeveelheid sterk varieert per individu. Interesses, beroep, persoonlijke voorkeuren en dagelijkse activiteiten spelen hierbij een rol.
Maar laten we eens kijken naar schattingen en onderzoeken die ons een goed beeld geven van wat we dagelijks gemiddeld aan informatie produceren, want we zijn niet alleen slachtoffer, maar ook dader!
Chat-apps
- 3.600 woorden per persoon per dag;
- 300.000.000.000 woorden gezamenlijk per dag alleen via Facebook Messenger.
Tieners en jongvolwassenen in de leeftijd van 15 tot 24 jaar versturen per dag gemiddeld 120 berichten via chat-apps in 2021. Dit komt neer op ongeveer 3.600 woorden per dag. Dit komt neer op een gemiddelde van 30 woorden per bericht.
Facebook schatte in 2020 dat via Facebook Messenger meer dan 10 miljard berichten per dag worden verwerkt. Dit omvat verschillende soorten berichten, waaronder tekst, afbeeldingen en video’s. Zet je dat af tegenover 30 woorden per bericht, dan produceren we via deze weg dagelijks gezamenlijk 300 miljard woorden… en dat is dus alléén via Messenger.
Bronnen
Onder andere: Ericsson ConsumerLab en Facebook.
Social media
- 10 posts per dag op social media per tiener tussen de 13 en 17 jaar.
Wie actief is op social media, spuwt al snel dagelijks tientallen tot honderden woorden eruit. Ook foto’s en video’s worden geproduceerd en gedeeld en dat valt allemaal onder ‘posts’ en ‘informatie’.
Bronnen
Onder andere: Common Sense Media (2021).
E-mails
- 5.160 tot 150.000 woorden per kantoor-medewerker per dag.
We haten ze, maar we kunnen (nog) niet zonder. We schrijven ze en beantwoorden ze. Kantoor-medewerkers produceren gemiddeld per persoon rond de 120 e‑mails. Serieus!
Het aantal woorden dat een gemiddelde e‑mail bevat is niet goed te achterhalen. Dat hangt ook enorm af van de aard van de e‑mail. Een onderzoek uit 2013 komt na een analyse van 5 miljoen e‑mails met zo’n 50 tot 125 woorden per e‑mail.
Een andere studie (2017) analyseerde meer dan 2 miljoen e‑mails en komt vervolgens aan een gemiddelde lengte van rond de 43 woorden.
Bronnen
Onder andere: Hubspot, The Radicati Group en University of Southern California.
En verder?
We schrijven met onze toetsenborden wat af. Als het gaat om werk en studie produceren we per persoon per dag al snel tientallen tot honderden pagina’s aan woorden. Met bloggen produceren we per dag honderden tot duizenden woorden per persoon. En wie graag schrijft of aantekeningen maakt, mag daarbij tientallen tot honderden woorden optellen.
Onze dagelijkse productie en consumptie in bytes
De kop klinkt je wellicht wat vreemd in de oren. Wat bedoelen wij of wordt er bedoeld met ‘Onze dagelijkse consumptie in bytes’? Het antwoord kun je lezen in de volgende box.
Wat voor soort data produceren wij?
We spreken hier nu over gegevens die zijn gegenereerd door mensen zelf. We doen dat onder andere via social media, sensoren als voor de digitale warmteregeling, slimme apparaten, bedrijfsapplicaties en meer.
Zonder dat we het doorhebben zijn we ‘part of the problem’. Het blijft toch een soort vraag en antwoord.
Terabytes per dag
- 2008 – De gemiddelde Amerikaan kwam aan 0,034 terabytes (34 gigabytes); een stijging van 350% ten opzichte van 1980.
- 2009 – 2,2 – 3,6 miljoen.
- 2018 – 47,2 miljoen terabytes, maar een ander onderzoek (Forbes) kwam uit op 34 gigabytes, wat overeenkomt met ongeveer 176 kranten per dag.
- 2020 – 162 – 176 miljoen.
- 2025 – > 463 miljoen* en dat zou 10 x zo veel zijn als in 2016.
Met andere woorden:
- 2009 – 2,5 biljoen floppy-disks.
- 2020 – 90% van alle gegevens die tot dan waren geproduceerd.
- 2025 – Ongeveer 213 miljoen dvd’s aan informatie* en dat zou 10 x zo veel zijn als in 2016.
Een ruime verdubbeling in 10 jaar – Een ander rapport uit 2020 concludeerde dat het data-volume op de werkplek in de 5 jaar daarvoor met 65% was gegroeid. Ze voorspelden dat dit volume tegen 2025 met nog eens 50% zou zijn toegenomen.
Noot!
Zoals we al schreven in het voorwoord, kan er een verschil zijn tussen verwerken van informatie en het consumeren van informatie, maar dat hoeft niet doordat de termen niet door iedere partij voor hetzelfde worden gebruikt.
* Experts verwachten dat we tegen 2025 elke dag meer dan 463 miljoen terabytes zullen produceren en dat zou 10 x zo veel zijn als in 2016. Voor 2025 wordt 479 miljoen terabytes verwacht.
Bronnen
Onder andere: Accenture, Cisco, Domo, Forbes, IBM, McKinsey & Company, Statista, Seagate, Science en World Economic Forum.
Waarom consumeren mensen informatie in de vorm van bytes?
De kop klonk je zojuist dus wellicht wat vreemd in de oren. Wat bedoelen wij of wordt er bedoeld met ‘Onze dagelijkse consumptie in bytes’?
Spreek je over informatie-overload, dan mag je ook – of met name – denken aan de explosie van digitale gegevens die bestaat mede of dankzij de toename van de beschikbaarheid van het internet. Met informatie kan hierdoor dus ook data worden bedoeld.
Je hebt het dan wel over digitale informatie, maar daar draait dit hele artikel voor het grootste deel ook om. Die digitale informatie moet ook worden opgeslagen. Wellicht ben je bekend met dat alle digitale informatie is opgebouwd uit nullen en enen?
Nullen en enen
Nullen en enen worden gebruikt om informatie te coderen en vervolgens op te kunnen slaan en bijvoorbeeld te verzenden. Deze nullen en enen noem je bits. 8 bits vormen samen een byte. Bytes zijn dus digitale eenheden voor informatie of data, net als liters dat zijn voor vloeistof.
Een enkele byte kan een enkel teken in een tekstbestand opslaan. Hoe meer lettertekens, hoe meer nullen en enen er nodig zijn om een tekst op te slaan. Grotere eenheden worden uitgedrukt in kilobytes (KB), megabytes (MB), gigabytes (GB), terabytes (TB), et cetera.
Wat is het voordeel?
Door de informatie in bytes om te rekenen zou het beter te meten en te vergelijken zijn. En daardoor zou de werkelijke overload aan informatie waarmee we dagelijks te maken hebben, voor ons gemakkelijker te begrijpen zijn. Wij zetten onze vraagtekens bij deze stelling, want hoe zie jij een terabyte voor je?
Kilo-, mega-, tera-, giga- en zettabytes, hoe zit dat?
term | afk. | in bytes |
1 byte | B | 1 bytes |
1 kilobyte | KB | 1.024 bytes |
1 megabyte | MB | 1.048.576 bytes |
1 gigabyte | GB | 1.073.741.824 bytes |
1 terabyte | TB | 1.099.511.627.776 bytes |
1 petabyte | PB | 1.125.899.906.842.624 bytes |
1 exabyte | EB | 1.152.921.504.606.846.976 bytes |
1 zettabyte | ZB | 1.180.591.620.717.411.303.424 bytes |
1 yottabyte | YB | 1.208.925.819.614.629.174.706.176 bytes |
LET OP! Er is een verschil in het gebruik van de eenheden
Informatie indelen in bytes is een binaire manier van indelen (2 tot de macht van…). Dit hoef je niet te begrijpen om dit artikel te begrijpen, maar besef wel dat het hierbij om eenheden van 1.024 en dus niet van 1.000 gaat.
Om het nog wat ingewikkelder te maken, wordt in marketing bij bytes ‘ook’ de decimale notatie gebruikt. Bij marketing wordt vaak van 1.000 uitgegaan. 1 KB is dan gelijk aan 1.000 bytes in plaats van aan 1.024 bytes.
Om verwarring te voorkomen, is het belangrijk duidelijk te zijn over welke notatie er wordt gebruikt. Zeker als je informatie vergelijkt of uitwisselt. Wij houden het hier op 1.024, maar wat onze bronnen gebruikten, is vaak niet duidelijk. Hierdoor kunnen vergelijkingen soms wat scheef gaan. Niet veel, maar toch. Mocht het zo zijn? Dan hierbij onze excuses daarvoor.
Waarschuwingen WHO
In 2018 waarschuwde de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) voor de negatieve gevolgen van te veel schermtijd en informatie-overbelasting. Vooral voor kinderen zou dit niet goed zijn.
Om een gezonde levensstijl te behouden adviseert WHO om een evenwicht te vinden tussen het gebruik van digitale apparaten en andere activiteiten. Vooral voor kinderen zou dit belangrijk zijn.
Daarnaast is het volgens de WHO belangrijk om zelf weloverwogen beslissingen te kunnen nemen, je niet te laten beïnvloeden door onjuiste of misleidende informatie. We moeten zelf kritisch zijn over de informatie die we ontvangen en de betrouwbaarheid en bron ervan te evalueren.
Bronnen
- Afix
- Alphabet’s Q4 2021 earnings report
- Dutchcowboys
- Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS)
- Cisco
- Common Sense Media
- Domo (artikel 1, artikel 2)
- Ericsson ConsumerLab
- Fast Company
- Forbes (https://www.forbes.com/sites/bernardmarr/2018/05/21/how-much-data-do-we-create-every-day-the-mind-blowing-stats-everyone-should-read/?sh=2d1a4e674f9e)
- FourWeekMBA
- Hubspot
- InternetVergelijk.nl
- McKinsey & Company
- Media Dynamics, Inc
- PALA
- Red Crow Marketing
- Seagate
- Science
- Signs.com (bestaat niet meer)
- Statista (artikel 1, artikel 2, artikel 3, artikel 4)
- The Guardian (https://www.theguardian.com/commentisfree/2019/jan/02/were-drowning-in-data-but-theres-too-little-time-to-make-sense-of-it, https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2019/jan/16/inbox-infinity-is-it-time-to-ditch-email en https://www.theguardian.com/technology/2019/jun/09/information-overload-why-we-need-to-unplug, https://www.theguardian.com/media/2017/jun/05/100-logos-per-minute-how-we-learn-to-live-with-invasion-of-advertising)
- The Hosting Institute
- The Radicati Group (een van de artikelen)
- Telecommunication Union (ITU)
- University of Southern California
- Websiterating.nl
- We Are Social (https://wearesocial.com/blog/2021/01/digital-2021-the-latest-insights-into-the-state-of-digital/)
- World Economic Forum
- Yankelovich (https://www.wesrch.com/gp/the-average-person-is-exposed-to-5-000-ads-per-day-3338)
Conclusie
Dit gaat nog wel even zo door
De explosie aan data en daarmee ook aan wat er aan informatie dagelijks over ons heen komt, is de laatste decennia flink toegenomen. Dit is vooral te danken aan de introductie en het gebruik van het internet en smartphones.
De vaart is er voorlopig ook nog lang niet uit. We willen immers meer en meer en het liefst zoals we het zelf graag zien. Hiermee plaveien we ook het pad voor een toekomst met generatieve kunstmatige intelligentie (AI).
AI zou je vrij kunnen vertalen als ‘informatie die geheel zelfstandig nog meer informatie produceert’.
Met behulp van AI worden merken ook steeds beter in staat om hun doelgroep(en) te bereiken. Ze worden door AI geholpen om potentiële klanten die content te leveren die deze mensen op dat moment willen consumeren. Deze informatie wordt dus verfijnd per moment en type ontvanger en betekent nog meer data!
We wachten de toekomst graag af, want als ieder merk dit gaat toepassen, blijft het bereiken van de doelgroep(en) gewoon moeilijk. Maar dat we middels AI steeds meer inzichten zullen krijgen in de potentiële klant, dat staat buiten kijf.
Risico’s van de informatie-overload
De cijfers lieten ons ook zien dat er echt veel informatie op ons afkomt. Dit kan leiden tot gevoelens van overweldiging en stress. Iedereen moet leren daar bewust mee om te gaan, en dat is niet voor iedereen even gemakkelijk.
Onze toekomstplannen
In volgende blogartikelen in deze luchtige én fascinerende serie van de ‘Zomer van het Logo en de Huisstijl’ nemen we je verder mee op reis. We reizen steeds verder door de boeiende wereld van visuele identiteiten.
Dompel jezelf deze zomer onder in een zee van creativiteit en zet het merk in het zonnetje!
Inmiddels zijn we wel alweer dik over de helft, maar gelukkig nog lang niet uitgekeken in en rondom het wereldberoemde Logo. We gaan nog op zoek naar de 10 sleutels tot succes van een goed Logo (of Woordmerk) en komen natuurlijk ook nog langs plekken met volop Inspiratie.
Máár eerst gaan we iets héél bijzonders bezichtigen. We gaan namelijk iets bekijken wat krachtiger dan het logo is of kan zijn. Wat dat is? Daar is geen (vaste) naam voor, maar het is wel super super super interessant! Dus zorg ervoor dat je dit niet mist!!!
Excursie of uitstapje gemist? Of verder inzoomen?
Dan vind je het overzicht met alle verslagen hier.
Hoe zorg je dat je verder niets meer mist?
Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij de volgende box – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en zien we jou hier morgen of anders binnenkort weer terug. Tot gauw!
Wij helpen ook met logo’s
Je hebt een logo nodig? Dat kan. the Content Care Company biedt logo’s, logo’s én… logo’s. Oftewel: beeldmerken, woordmerken en combinaties hiervan. Maar ook voor een restyling, refresh of redesign van het logo kun je bij ons terecht, want een groot deel van onze roots liggen nog steeds in de grafische wereld en de wereld van merken bouwen (branding).
Per merk verschilt wel onze aanpak. Wil je snel resultaat voor weinig geld? Dan kan dat. Wil je liever een logo als onderdeel van de merkwereld en die dus geheel aansluit bij de corporate identity? Dan kan dat ook. Het resultaat is afhankelijk van de wensen, de doelen, de doelgroep(en) én natuurlijk van het budget. Wat het ook wordt, wij gaan altijd voor het beste resultaat.
Je kunt ons bereiken via: [nummer opgeheven].
Huisstijl in een dag
Wil of moet je lager inzetten? Kijk dan eens bij Dagje Huisstijl. In een dag maken we samen met jou het logo (of het beeldmerk) en pakken we ook nog andere zaken op. We werken zelfs jouw eigen ideeën uit. Je gaat nooit met lege handen naar huis.
Over de auteur
Nancy Moorman

Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van branding, content-marketing, zakelijk bloggen, conversie-optimalisatie, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.